Sunnuntai 24.12.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Turussa tapahtui jouluaattona keskipäivän aikaan?

Oikea vastaus:

Turku julisti joulurauhan.

2.Mitä julistuksessa sanotaan?

Oikea vastaus:

Että kaikkien pitää käyttäytyä hiljaisesti ja rauhallisesti joulunpyhinä tai muuten heitä uhkaa rangaistus.

3.Miten vanha perinne tämä julistus on?

Oikea vastaus:

Tosi vanha. Turku on julistanut joulurauhan jo 700 vuoden ajan.

4.Ovatko kaupat auki joulunpyhinä?

Oikea vastaus:

Ne voivat olla, jos haluavat. Osa on siis auki, osa kiinni.

5.Kulkeeko julkinen liikenne joulunpyhinä?

Oikea vastaus:

Se vaihtelee. Paikallisliikenne taukosi jouluaattona, mutta Helsingissä paikallisbussit, metro ja raitiovaunut palaavat liikenteeseen joulupäivänä aamupäivällä. Monessa muussa kaupungissa paikallisliikenne alkaa kulkea vasta tapaninpäivänä.

6.Miksi valmisruokaa myydään niin paljon joulukuussa?

Oikea vastaus:

Koska ihmiset ostavat osan jouluruuasta valmiina kaupasta.

7.Mitä ostetaan eniten?

Oikea vastaus:

Laatikkoruokia kuten porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja perunalaatikkoa.

8.Mitä on rosolli?

Oikea vastaus:

Salaattia. Siinä on esimerkiksi omenaa, punajuurta, suolakurkkua ja kermavaahtoa.

9.Kuinka moni perhe sai apua Hyvä joulumieli -keräyksestä tänä vuonna?

Oikea vastaus:

30 000 perhettä..

10.Millaista apua he saivat?

Oikea vastaus:

He saivat 70 euron lahjakortin, jolla he voivat ostaa ruokaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä