Sunnuntai 24.12.2017 (radio)

Turku julisti joulurauhan

Turun kaupungin protokollapäällikkö Mika Akkanen julistaa joulurauhan Turussa jouluaattona 24. joulukuuta 2017.
Joulurauhajulistuksen luki Turun kaupungin protokollapäällikkö Mika Akkanen. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Suomi on hiljentynyt viettämään joulua.

Suomen Turku julisti jouluaattona keskipäivällä joulurauhan.

Joulurauha julistettiin Vanhalla Suurtorilla Turussa jouluaattona 24. joulukuuta 2017.
15 000 ihmistä tuli kuulemaan joulurauhan julistusta Turun Vanhalle suurtorille. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Joulurauhan julistuksessa sanotaan, että ihmisten pitää käyttäytyä hiljaisesti ja rauhallisesti joulunpyhinä. Jos joku kuitenkin häiritsee muiden joulurauhaa, hän saa sellaisen rangaistuksen kuin laki määrää.

Turun joulurauhan julistuksella on pitkä perinne. Joulurauhan julistus on luettu Turussa jo 700 vuoden ajan.

Monien suomalaisten joulunvietto alkaa joulurauhan julistuksesta. Turkulaiset menevät Vanhalle suurtorille kuuntelemaan julistusta. Muut suomalaiset voivat kuunnella sen radiosta tai katsoa sen televisiosta.

Suomi hiljenee jouluksi

Tampereen Hämeenkatu talvella
Tampereella paikallisbussit kulkevat seuraavan kerran vasta tapaninpäivänä. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Monet kaupat sulkivat ovet jouluaattona jo iltapäivällä.

Kaupoilla on kuitenkin lupa olla auki vaikka koko joulu, jos ne niin haluavat. Kauppojen aukioloajat voi katsoa esimerkiksi niiden nettisivuilta.

Myös liikenne on hiljentynyt joulun takia. Esimerkiksi Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa paikallisbussit kulkevat seuraavan kerran vasta tapaninpäivänä eli toisena joulupäivänä.

Helsingissä bussit, raitiovaunut ja metro kulkevat joulupäivänä kello 11 jälkeen.

Monessa joulupöydässä on kaupan lanttulaatikko

Lanttu- ja perunalaatikkoa.
Perunalaatikko ja lanttulaatikko. Kuva: Mikko Oksanen / Lehtikuva

Kaupat myyvät paljon valmisruokaa joulukuussa.

Valmisruokaa myydään joulukuussa noin 30 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina. Se johtuu siitä, että suomalaiset eivät tee itse kaikkea jouluruokaa. He ostavat osan kaupasta.

Kaupasta ostetaan joulupöytään etenkin laatikkoruokia kuten esimerkiksi porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja perunalaatikkoa. Monet ostavat myös rosollin kaupasta. Rosolli on salaattia, jossa on esimerkiksi punajuurta, omenaa, suolakurkkua ja kermavaahtoa.

Kyselyn mukaan vain 12 prosenttia suomalaisista tekee itse alusta alkaen kaikki jouluruuat.

Hyvä joulumieli -keräys auttoi lapsiperheitä

Hyvä joulumieli keräyksen logo.
Hyvä joulumieli -keräyksen tuotolla hankittiin lahjakortteja ruokakauppaan. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Hyvä joulumieli -keräys onnistui hyvin tänä vuonna.

Keräyksen tavoite toteutui eli 30 000 köyhää lapsiperhettä sai lahjakortin ruokakauppaan. Jokaisen lahjakortin arvo oli 70 euroa.

Suomessa joka 10. lapsi elää perheessä, jossa vanhemmilla on pienet tulot.

Keräys järjestettiin nyt 21. kertaa. Keräyksen järjestäjät ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Punainen Risti ja Yle.


Ylen selkouutiset toivottaa kaikille oikein hyvää joulua!


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä