Sunnuntai 24.2.2019 (radio)

5G-verkko on nopea

Huawei on 5G-verkon rakentamiseen tarvittavien komponenttien johtava toimittaja. Kuva Hannoverin tietotekniikkamessuilta kesäkuulta 2018.
Kiinalainen Huawei rakentaa paljon 5G-teknologiaa. Kuva: FOCKE STRANGMANN / EPA

Mobiiliverkko muuttuu pian 5G-verkoksi. Se tarkoittaa, että puhelimet ja laitteet toimivat todella nopeasti.

Tavallinen ihminen huomaa, että puhelu ei esimerkiksi katkea junassa. Nopeaa verkkoa voi käyttää myös Suomen armeija.

Nopea ja tehokas mobiiliverkko voi olla myös vaarallinen. Monet maat epäilevät, että kiinalaiset voivat käyttää 5G-verkkoa vakoiluun.

Suomen armeija aikoo käyttää vain suomalaisia tai eurooppalaisia laitteita.


Katolinen kirkko ei enää salaile rikoksia

Paavi Franciscus puhumassa lapsien hyväksikäyttöä koskeneen kokouksen päätöstilaisuudessa.
Piispa Franciscus puhui Vatikaanissa tänään. Kuva: Giuseppe Lami / EPA

Katolisen kirkon johtaja Paavi Franciscus sanoo, että katolinen kirkko ei enää salaile rikoksia. Paavi sanoo, että kirkko rankaisee pappeja, jotka syyllistyvät lasten hyväksikäyttöön.

Katolinen kirkko antaa pian toimintaohjeet. Ohjeiden avulla katolinen kirkko yrittää ratkaista ongelman.

Katolisessa kirkossa on tullut paljon ilmi hyväksikäyttötapauksia. Tekijät ovat olleet pappeja ja uhrit lapsia.

Paavi puhui kokouksessa, jossa käsiteltiin lasten suojelemista seksuaaliselta hyväksikäytöltä katolisessa kirkossa.


Kuubaan uusi perustuslaki

Kuva kadulta Havannasta. Kapealla kadulla ajaa pyörätaksi.
Kuubaa hallitsee kommunistinen puolue. Kuva: Nina Svahn / Yle

Kuubassa on tänään ollut kansanäänestys uudesta perustuslaista.

Uusi laki ei muuta kovin paljon asioita Kuubassa.

Kuuba on vielä sosialistinen valtio, jossa valtaa pitää kommunistinen puolue. Mutta yksityisomistus tulee lailliseksi.

Lisäksi Kuubaan valitaan pääministeri.

Suomalaisilla huono päivä MM-kisoissa

Niskanen Hakola parisprintti
Hiihdon parisprintti on viestikilpailu. Joukkueessa on vain 2 hiihtäjää. Kuva: Lehtikuva

Hiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa suomalaisilla hiihtäjillä ei ollut hyvä päivä tänään.

Miehet ja naiset hiihtivät parikilpailun.

Suomen miesten joukkue oli 7. ja myös naisten joukkue oli 7. Suomalaishiihtäjät olivat pettyneitä, kun kilpailut eivät sujuneet niin hyvin.

Suomalaishiihtäjät odottivat, että tänään he olisivat saaneet mitaleita.

Lämpötila vaihtelee

Pilkkijä Pielisellä.
Jää ei ehkä enää kestä. Jäällä pitää olla varovainen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Sää on nyt lämmin, vaikka Suomessa on talvi.

Huomenna maanantaina lämpötila on koko maassa plussan puolella. Yöllä ei ole pakkasta.

Mutta myöhemmin ensi viikolla sää taas kylmenee


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä