Sunnuntai 24.3.2019 (radio)


Risteilylaiva pelastettiin Norjassa

Vikin Sky -risteilijä ajautumassa kohti rantaa Hustadvikassa Norjassa.
Risteilylaiva oli vaikeuksissa myrskyn takia. Kuva: Frank Einar Vatne / EPA

Norjan rannikolla on ollut iso pelastusoperaatio.

Pelastajat ovat auttaneet laivaa, jonka moottori meni rikki myrskyssä. Laiva pääsi satamaan sunnuntai-iltana.

Laiva on iso risteilylaiva, jossa oli melkein 1400 ihmistä. Aluksi matkustajia vietiin turvaan helikoptereilla.

Tilanne oli vakava, mutta laiva ei ollut vaarassa upota eikä matkustajilla ollut suurta hätää. Kukaan ei kuollut.

Laiva oli merellä noin 2 kilometrin päässä rannasta, kun se meni rikki lauantaina. Merellä oli kova myrsky.

Thaimaassa järjestettiin vaalit

Äänestyspaikka
Thaimaalaiset äänestivät sunnuntaina. Kuva: Diego Azubel / EPA

Thaimaassa on järjestetty vaalit. Thaimaalaiset äänestivät sunnuntaina parlamenttivaaleissa.

Vaaleissa selviää, jatkuuko sotilaiden valta Thaimaassa. Vaalivoitosta kilpailee 2 puoluetta. Toinen kannattaa sotilashallitusta ja toinen vastustaa sitä.

Näyttää siltä, että vaalivoitto menee puolueelle, joka kannattaa sotilashallitusta. Sotilaiden valta Thaimaassa ehkä jatkuu.

Ulkoministeriä yritettiin lyödä

Soldiers of Odin -takkinen mies, joka yritti lyödä sinisten Timo Soinia, maahan kaadettuna ja kiinni otettuna Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla sunnuntaina 24. maaliskuuta.
Turvamiehet estivät miestä, joka yritti lyödä ulkoministeriä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Ulkoministeri Timo Soinia yritettiin lyödä sunnuntaina. Mies yritti lyödä Soinia Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla. Turvamiehet estivät teon.

Soini jatkoi vaalityötä normaalisti. Korson maalaismarkkinoilla oli monen puolueen edustajia, koska eduskuntavaalit ovat jo 3 viikon kuluttua.

On tosi epätavallista, että joku hyökkää poliitikkoa vastaan Suomessa. Tavallisesti poliitikot saavat rauhassa keskustella ihmisten kanssa.

Muuttolinnut palaavat Suomeen

Punapipoinen Matti Maskulin on aktiivinen lintuharrastaja. Kevätmuuton aikaan riittää katseltavaa.
Lintuharrastajat seuraavat lintujen kevätmuuttoa. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Kevät on tullut lintuharrastajille.

Muuttolinnut palaavat takaisin Suomeen. Ne ovat viettäneet talven lämpimissä maissa.

Lintuharrastajat ovat nähneet jo paljon eri lintuja, esimerkiksi kiuruja ja västäräkkejä.

Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen välillä on kuitenkin iso ero. Kun pohjoisen lintuharrastajat näkevät esimerkiksi kevään ensimmäisen kiurun, etelän lintuharrastajat ovat nähneet kiurun jo satoja kertoja.

Lintujen kevätmuuttoa voi myös kuunnella. Keväällä linnut laulavat paljon. Erityisesti koiraslinnut laulavat, kun ne yrittävät houkutella naaraslintuja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä