Sunnuntai 24.4.2022 (radio)

Ranskan presidentinvaalit

Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja presidenttiehdokas Marine Le Pen istuvat vastakkain vaaliväittelyssä.
Emmanuel Macron ja Marine Le Pen istuivat vastakkain vaaliväittelyssä. Kuva: Ludovic Marin / EPA

Ranskassa on tänään äänestetty presidentinvaaleissa. Vaaleissa valitaan presidentti 5 seuraavan vuoden ajaksi.

Vaalien toisella kierroksella vastakkain ovat Emmanuel Macron ja Marine Le Pen. Macron on keskustaliberaali ja nykyinen presidentti, Le Pen on äärioikeiston ehdokas.

Vaalien alla kyselyt ovat ennustaneet voittoa Macronille

Vaalitulos selviää sunnuntai-illan ja yön aikana.

Palvelualan turvattomuus

Siivooja moppaa lattiaa käytävällä.
Esimerkiksi siivoojat kohtaavat aggressiivista käytöstä enemmän kuin ennen. Kuva: Nella Nuora / Yle

Monet palvelualan työntekijät tuntevat olonsa turvattomaksi.

Työntekijät sanovat, että turvattomuus palvelualalla on lisääntynyt koronavuosina. Asiakkaiden käytös on nyt epäystävällisempää kuin ennen. Työntekijöiden mielipiteitä kysyi vuokratyöfirma Barona.

Barona sanoo, että asiakkaiden uhkaava käytös kuormittaa työntekijöitä. Siksi työntekijöille tarjotaan esimerkiksi keskusteluapua, jossa voi käydä läpi ikäviä tilanteita.

Asiakkaiden epäystävällinen ja jopa uhkaava käytös on huomattu myös Hekassa, joka hallinnoi Helsingin kaupungin vuokrataloja. Sen takia Heka tarjoaa nyt työntekijöille koulutusta, jossa harjoitellaan itsepuolustustaitoja ja esimerkiksi sitä, miten aggressiivista ihmistä voi rauhoitella.

Kirjepostin jakelu

Postinjakaja ja postilaatikko.
Ensi vuonna kirjepostia voi tulla entistä harvemmin. Kuva: Yle

Kirjepostin jakelu harvenee koko maassa.

Jos eduskunta hyväksyy esityksen uudesta postilaista, kirjeposti jaetaan jatkossa vain 3 kertaa viikossa.

Uusi laki vaikuttaa vain kansalaisten kirjeisiin ja kortteihin, joissa on postimerkki. Esimerkiksi yrityskirjeet ja laskut kulkevat entiseen tapaan.

Lakimuutos johtuu siitä, että tavallinen kirjeposti on siirtynyt entistä enemmän verkkoon.

Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa.

Lumipeite ohenee

Lumi sulaa vedeksi.
Jääpuikko sulaa vedeksi. Kuva: AOP

Lumipeite on ohentunut reippaasti eri puolilla maata.

Lämpimän sään ansiosta lumipeite on sulanut paikoin 5-10 senttimetriä vuorokaudessa, kertoo Ilmatieteen laitos.

Lunta on kuitenkin yhä paljon etenkin Lapissa. Esimerkiksi Kittilässä on yhä yli metri lunta. Myös maan keskiosissa lunta on paikoin noin puoli metriä.

Länsi- ja etelärannikolla lumi on osin sulanut jo kokonaan.

Maanantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Huomenna maanantaina sää on pääosin poutaista ja aurinkoista. Lapissa on pilvisempää ja välillä sataa vettä tai räntää.

Päivälämpötila on 7-12, Lapissa 0-7 astetta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä