Sunnuntai 24.7.2022
Ukrainalaisten auttaminen
Suomalaisten halu auttaa ukrainalaisia on vähentynyt. Vielä keväällä suomalaiset auttoivat ukrainalaisia enemmän kuin nyt.
Suomalaiset alkoivat auttaa ukrainalaisia ahkerasti, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa. Suomalaiset antoivat rahaa ja tavaraa, ja monet tekivät vapaaehtoistyötä pakolaisten hyväksi.
Nyt apua tulee vähemmän. Näin kertoo esimerkiksi Ukrainalaisten yhdistys Suomessa.
Arvioidaan, että suomalaiset ovat tottuneet sotauutisiin. Ukrainalaisten hätä ei ole enää uusi asia, koska sota on jatkunut jo 5 kuukautta.
Ukrainalaisia pakolaisia on kuitenkin paljon. YK eli Yhdistyneet kansakunnat arvioi, että Euroopassa on noin 6 miljoonaa ukrainalaista pakolaista.
Tulivuorenpurkaus Japanissa

Tulivuori purkautuu Japanissa. Sakurajima-tulivuori alkoi purkautua sunnuntaina.
Sakurajima on Kyūshūn saarella. Japanin viranomaiset ovat sanoneet, että alueen asukkaiden pitää siirtyä turvaan.
Sakurajima-tulivuori purkautui edellisen kerran rajusti vuonna 1914.
Maastopaloja Kreikassa
Maastopalot jatkuvat Välimeren alueella. Tuli polttaa metsiä ja ruohikoita.
Maastopalot ovat levinneet nopeasti, koska sää on kuivaa ja kuumaa. Lämpötila on ollut usein yli 40 astetta.
Nyt palomiehet taistelevat tulta vastaan eri puolilla Kreikkaa. Viikonloppuna asukkaita ja turisteja on siirretty turvaan Lesboksen saarelta, kun saarella syttyi maastopalo ja tuli tarttui myös rakennuksiin.
Yleisurheilun MM-kisat
Yleisurheilun MM-kisat eli maailmanmestaruuskisat loppuvat tänään sunnuntaina. Urheilijat ovat kilpailleet USA:ssa Oregonissa.
Suomi ei ole saanut Oregonissa yhtään mitalia. Viikonloppuna suomalaiset odottivat mitalia miesten keihäänheitosta, mutta mitalia ei tullut.
Suomen keihäänheittäjät menestyivät kuitenkin melko hyvin. Lassi Etelätalo tuli sijalle 6, ja Oliver Helander tuli sijalle 8.
Sää

Sää lämpenee maanantaina. Lämpötila on suuressa osassa maata 22-26 astetta. Pohjoisessa on vähän viileämpää.
Maanantaina on myös poutaa eli vettä ei sada. Poutasää jatkuu Itä-Suomessa myös tiistaina.
Länsi-Suomeen tulee tiistaina sateita. Sateessa lämpötila laskee alle 20 asteen.