Sunnuntai 25.10.2020 (radio)

Vastaamon tietomurto on iso rikos

Psykoterapiakeskus Vastaamon logo.
Vastaamo on iso firma, joka tarjoaa psykoterapiapalveluita. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Viime päivinä on puhuttu paljon Vastaamo-nimisestä firmasta, joka antaa psykoterapiapalveluita.

Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi.

Joku on murtautunut Vastaamon asiakastietoihin ja kiristää nyt firmaa.

Tuntematon kiristäjä on julkaissut verkossa ainakin 300 asiakkaan terveystietoja ja henkilötunnuksia. Kiristäjä vaatii Vastaamolta bitcoineja eli verkkovaluuttaa.

Kiristäjä on lähettänyt kiristysviestejä myös suoraan asiakkaille ja vaatii heiltä bitcoineja.

Psykoterapiakeskus Vastaamo toimii ympäri Suomea. Kiristäjä väittää, että hänellä on 40 000 ihmisen tiedot.

Keskusrikospoliisi tutkii tietomurtoa

KRP:n päällikkö Robin Lardot (vas), KRP:n rikoskomisario Marko Leponen, KRP:n rikosylikomisario Tero Muurman sekä Rikosuhripäivystyksen RIKU:n toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg Keskusrikospoliisin tiedotustilaisuudessa KRP-talossa Vantaalla sunnuntaina 25. lokakuuta 2020.
Keskusrikospoliisi kertoi sunnuntaina isosta tietomurrosta. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Keskusrikospoliisi sanoo, että iso ryhmä poliiseja tutkii Vastaamon tietomurtoa.

Poliisi on saanut Vastaamon asiakkailta jo tuhansia rikosilmoituksia. Poliisi sanoo, että kyse voi olla jopa monen kymmenentuhannen ihmisen tiedoista.

Tämä tietomurto on poikkeuksellinen jopa kansainvälisesti, koska tietomurron uhreja on niin paljon.

Poliisi ei vielä tiedä, onko kiristäjä suomalainen vai jostain muualta.

Keskusrikospoliisi sanoo, että kenenkään ei pidä missään tapauksessa suostua kiristäjän vaatimuksiin.

Poliisi muistuttaa myös kaikkia siitä, että jos verkossa törmää jonkun terveys- tai henkilötietoihin, niitä ei pidä lukea.


Rikosuhripäivystys auttaa tietomurron uhreja

Rikosuhripäivystysmateriaalia
Rikosuhripäivystyksen päivystäjät auttavat puhelimessa. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Jos epäilet, että sinun henkilötiedot on varastettu verkossa tai olet joutunut verkkokiristäjän uhriksi, tee rikosilmoitus.

Rikosilmoitus on helpointa tehdä poliisin verkkosivulla.

Ota myös yhteyttä esimerkiksi Rikosuhripäivystykseen. Rikosuhripäivystys kertoo, mitä sinun pitää tehdä ja saat puhua asiasta päivystäjän kanssa.

Uusia koronatartuntoja 196

Hengitysmaski hiekkatiellä
Muista aina laittaa käytetty maski roskikseen. Kuva: Mnna Uusi-Eskola / YLE

Suomessa on raportoitu 196 uutta koronavirustartuntaa,

2 viime viikon aikana on taas raportoitu enemmän tartuntoja kuin edellisen 2 viikon aikana.

Sää on sateinen ja lämmin

Sääkuva: Puijo sumun keskellä
Hieno sumuinen kuva Puijon tornista, joka on Kuopiossa. Kuva: Wille Markkanen

Huomenna maanantaina on koko maassa sateista.

Lapissa sataa ensin lunta. Lumi kuitenkin uhkaa sulaa, koska lämpötila on plussan puolella. Muualla sataa vettä.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä