Sunnuntai 25.12.2022 (radio)
Rautjärven kirkko tuhoutui
Rautjärven kirkko Etelä-Karjalassa on tuhoutunut tulipalossa kokonaan.
Tulipalo syttyi aamulla jumalanpalveluksen aikana. Kirkossa oli yli 30 ihmistä, ja heidät saatiin turvallisesti ulos.
Palopaikalla oli paljon pelastusautoja, mutta paloa ei pystytty sammuttamaan.
Poliisi kertoo, että palopaikalta on löytynyt viitteitä mahdollisesta rikoksesta. Poliisi tutkii paloa rikosnimikkeellä törkeä tuhotyö.
Rautjärven kirkko oli iso puurakenteinen ristikirkko. Se valmistui vuonna 1881.
Joulunvietto
Muuten joulu on sujunut Suomessa pääosin rauhallisesti. Pelastustoimesta kerrotaan, että suuremmilta onnettomuuksilta on säästytty.
Jouluaattona oli muutamia tulipaloja, mutta ihmisille ei tapahtunut mitään vakavaa.
Liikenteessä on ollut peltikolareita ja ojaanajoja, mutta tiettävästi kukaan ei ole loukkaantunut vakavasti.
Poliisille jouluyö oli kiireinen monien kotihälytystehtävien takia.
Lounais-Suomen poliisi kertoo, että joulurauhan julistuksessa Turussa oli eilen jouluaattona paikalla ennätysyleisö. Suurtorilla oli noin 15 000 ihmistä.
Paavi Franciscus
Katolisen kirkon johtaja paavi Franciscus on pitänyt perinteisen joulutervehdyksen. Paavi antoi Urbi et orbi eli kaupungille ja maailmalle -siunauksen Vatikaanin Pietarinkirkon parvekkeelta.
Joulutervehdyksessä paavi otti suoraan kantaa sotaan Ukrainassa. Paavi sanoi, että sota on järjetön. Venäjä aloitti suurhyökkäyksen Ukrainaan tämän vuoden helmikuussa.
Kymmenet tuhannet ihmiset kerääntyivät Pietarinkirkon aukiolle kuuntelemaan paavin joulutervehdystä ja siunausta.
Lisäksi paavi tuomitsi jouluyön messussa ihmisten loppumattoman janon rikkauksiin ja valtaan.
Auttaminen jouluna
Sota Ukrainassa ja hintojen nousu näkyvät avustusjärjestöjen joulukeräyksissä.
Ylen soittokierros kertoo, että monet ovat tehneet lahjoituksia entistä myöhempään tai vähemmällä rahalla. .
Silti suomalaisten halu auttaa jouluna on pysynyt.
Apua tarvitsevia perheitä on joulun aikaan paljon. Hyväntekeväisyysjärjestöt kertovat, että avuntarve kotimaassa on lisääntynyt.
Sää
Tapaninpäivänä pilvisyys hieman lisääntyy.
Sää lauhtuu, ja lumisateita leviää Lappiin. Lännessä voi sataa heikosti lunta ja myös jäätävät sateet ovat mahdollisia.
Ajokelistä tulee huono pohjoisessa.
Rannikolla lämpötila nousee nollaan, muualla pakkasta on 2–10 astetta.