Sunnuntai 25.4.2021 (radio)

Bussien matkustusrajoitukset poistuvat

Kasvomaskeihin pukeutuneita matkustajia Itäkeskuksen bussiterminaalin edustalla.
Bussien matkustusrajoitukset poistuvat. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Joukkoliikenteen matkustajarajoitukset poistuvat. Varsinais-Suomen alueella rajoitukset poistuivat eilen lauantaina.

Uudenmaan ja Helsingin alueella rajoitukset poistuvat huomenna maanantaina.

Busseissa, raitiovaunuissa, junissa ja metroissa saa taas olla matkustajia ilman rajoitusta.

Matti "Fredi" Siitonen on kuollut

Matti
Matti Siitonen (1942-2021) Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Laulaja ja säveltäjä Matti Siitonen on kuollut. Matti Siitonen tunnettiin taitelijanimellä Fredi. Hän esiintyi paljon 1960 ja 1970-luvuilla.

Matti Siitonen julkaisi yli 10 levyä ja useita singlejä ja kokoelmalevyjä. Hän edusti Suomea Eurovision laulukilpailuissa 2 kertaa. Matti Siitonen muistetaan myös lauluyhtyeestä Kivikasvot.

Matti Siitonen kuoli eilen lauantaina. Hän oli 78-vuotias.

USA tunnusti armenialaisten kansanmurhan

Joe Biden står i talarstol och håller tal.
USA:n presidentti Joe Biden. Kuva: Copyright � 2019 BACKGRID, Inc./All Over Press

USA:n presidentti Joe Biden on tunnustanut armenialaisten kansanmurhan. Biden on ensimmäinen USA:n presidentti, joka tunnustaa armenialaisten kansanmurhan.

Armenialaisten kansanmurha tapahtui vuosina 1915–1917. Ainakin 1,5 miljoonaa armenialaista surmattiin silloin osmanien valtakunnassa ensimmäisen maailmansodan aikana.

Turkki ei hyväksy sitä, että USA tunnusti kansanmurhan. Turkki ei halua, että tapahtumia sanotaan kansanmurhaksi.

Uudet astronautit saapuivat ISS avaruusasemalle

telakoitunut Spacex
Matka USA:sta avaruusasemalle kesti noin 1 vuorokauden. Kuva: NASA / AFP

Kansainvälisen avaruusaseman ISS:n uusi miehistö on päässyt perille avaruusasemalle. Matka sujui hyvin.

Uudet astronautit ovat avaruusasemalla puoli vuotta. He tekevät avaruudessa paljon kokeita.

Avaruusasemalle matkusti nyt 4 uutta astronauttia. Ensi viikolla avaruusasemalta palaa Maahan 4 muuta astronauttia, jotka ovat olleet siellä jo pitkään.

Kunnat ovat vuoden liikkuttajia

Hiihtäjiä Impivaaran laduilla Turussa.
Kunnat hoitavat esimerkiksi hiihtolatuja. Kuva: Yle/Linus Hoffman

Liikuntajärjestö Suomen Latu on valinnut Vuoden liikuttajan.

Vuoden liikuttajaksi valitaan organisaatio tai firma, joka on edistänyt suomalaisten liikkumista. Tänä vuonna Vuoden liikuttajaksi on valittu kunnat.

Koronatilanne on vaikeuttanut monia liikuntaharrastuksia, mutta kunnat ovat auttaneet ihmisiä liikkumaan ulkona. Kunnat tekevät ulos latuja ja ulkoilureittejä ja esimerkiksi ulkokuntosaleja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä