Sunnuntai 25.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa Suomen koronatartuntojen määrää. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomesta on löydetty 360 uutta koronatartuntaa.

Suomesta on löydetty korona-aikana yhteensä noin 103 000 koronatartuntaa.

Kroatian bussionnettomuus

Kroatiassa on tapahtunut paha bussionnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 10 ihmistä. Loukkaantuneita on 45.

Onnettomuudessa bussi ajoi ulos moottoritieltä ja kaatui. Bussissa oli noin 70 ihmistä.

Bussi tuli Saksasta, ja se oli matkalla Serbiaan ja Kosovoon. Saksassa asuu paljon kosovolaisia.

Kiinan myrsky

Meterologinen karttta, josta näkyy taifuunin rantauminen itärannikolle
Meteorologinen kartta taifuuni In-Fasta Kiinan rannikkolla. Kuva: NASA Earth Observing System Data and Information System

Kiinan itärannikolle on iskenyt myrsky. Myrsky on saanut nimen In-Fa, ja se on trooppinen hirmumyrsky eli taifuuni.

Taifuuni on tuonut kovaa sadetta ja kovaa tuulta. Myrskyalueella on esimerkiksi Kiinan suurin kaupunki Shanghai.

Myrskyalueella pysäytettiin liikenne. Laivat, lentokoneet ja junat eivät ole kulkeneet.

Lisäksi ulkotapahtumat peruttiin. Viranomaiset pyysivät, että ihmiset pysyvät sisällä myrskyn ajan.

Taifuuni tuo sateita myös Keski-Kiinaan. Sadetta tulee samalle alueelle, jossa satoi rankasti jo aikaisemmin. Alueella vielä korjataan edellisiä vesivahinkoja.

Anu Panula

Anu Panula.
Anu Panula vuonna 1988. Kuva: Lehtikuva

Näyttelijä ja teatterinjohtaja Anu Panula on kuollut. Panula oli 64-vuotias. Hän asui Tampereella.

Panula perusti La Strada -teatterin vuonna 2009. Se on Suomen ensimmäinen kehitysvammaisteatteri. La Strada toimii Tampereella.

Ennätyskuuma kesä

Henkilöitä pelaamassa rantalentopalloa.
Espoon Matinkylän uimarannalla nautittiin kesästä 14.7.2021. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen kesä on kuuma. Monilla mittauspaikoilla nyt on kuumin kesä yli 100 vuoteen.

Esimerkiksi Helsingin Kaisaniemessä ei ole koskaan ennen mitattu niin korkeita keskilämpötiloja kuin nyt. Mittaukset Kaisaniemessä alkoivat jo vuonna 1882.

Tänä kesänä on mitattu myös Suomen pisin helleputki. Kouvolan Anjalassa oli hellettä 31 päivää peräkkäin. Helteellä lämpötila on yli 25 astetta.

Alkuviikon sää

Sääkuva: Viikko alkaa laajalti helteisenä
Viikko alkaa laajalti helteisenä Kuva: Matti Huutonen / Yle Sää

Myös alkuviikon aikana on hellettä.

Lämpimin päivä on tiistai. Silloin lämpötila on 25 ja 30 asteen välillä koko Suomessa.

Helleputkesta ei tule kuitenkaan pitkä. Loppuviikon aikana Suomeen tulee sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä