Sunnuntai 25.8.2019 (radio)


Ampumistapaus Porvoossa

Porvoossa oli meneillään suuri poliisioperaatio varhain sunnuntaina 25. elokuuta. Tutkintaa tehtiin Ölstensin teollisuusalueella.
Porvoossa oli iso poliisioperaatio. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Porvoossa on ammuttu kohti poliiseja. Kukaan ei kuollut, mutta 2 poliisia joutui sairaalaan.

Ampuminen tapahtui lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ampumispaikka on Porvoon Eestinmäessä teollisuusalueella.

Ampumisen takia Porvoossa oli iso poliisioperaatio. Poliisi on etsinyt ampujia koko sunnuntain. Poliisi arvioi, että ampujat ovat vaarallisia.

Pääministerin haastattelutunti

Pääministeri Antti Rinne ennen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnin suoraa lähetystä Kesärannassa Helsingissä 25. elokuuta.
Pääministeri Antti Rinne radiohaastattelussa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Pääministeri Antti Rinne sanoo, että Porvoon ampumistapaus on vakava.

Rinteen mielestä jokin on muuttunut yhteiskunnassa, jos poliisia vastaan hyökätään. Rinne muistuttaa, että poliisi suojelee meitä kaikkia.

Pääministeri Rinne kommentoi Porvoon tapahtumia radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Rinne oli ohjelman vieraana ensimmäistä kertaa. Rinne aloitti pääministerin tehtävässä kesäkuussa.

Pääministerin haastattelutuntia on tehty melkein 60 vuotta. Ohjelma lähetetään kerran kuukaudessa. Antti Rinne on 25. pääministeri, jota ohjelmassa haastatellaan.

Suomalainen nuorisovankilassa Syyriassa

Mies tuolilla kuvattuna takaa.
Nuorisovankilan suomalainen ei halua kertoa omaa nimeä julkisesti. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Sitten uutinen Syyriasta. Ylen toimittaja on tavannut suomalaisen nuoren, joka on nuorisovankilassa Syyriassa.

Suomalainen nuori mies on nyt 18-vuotias. Hän oli 14-vuotias, kun hän matkusti perheen mukana terroristijärjestö Isisin alueelle.

Suomalainen jäi kiinni, kun Isis hävisi sodan. Nyt hän on nuorisovankilassa, jossa nuoria yritetään auttaa takaisin normaaliin elämään.

Vankilaa hoitavat kurdit, jotka taistelivat Isisiä vastaan. Suomalainen sanoo, että olot vankilassa ovat hyvät.

Haastattelun pitkä yleiskielinen versio löytyy Ylen nettisivuilta osoitteesta yle.fi.

Kolttasaamelaiset

Kolttasaamelaisten asuttamisjuhla 24.8.2019.
Kolttasaamelaisia juhlavieraita kolttasaamelaisissa vaatteissa. Kuva: Sara Wesslin / Yle

Lapin Sevettijärvellä on ollut viikonloppuna iso juhla. Juhlaan osallistui kolttasaamelaisia.

Kolttasaamelaiset ovat saamelaisten yksi ryhmä. Saamelaiset ovat Lapin alkuperäiskansa.

Juhlassa kolttasaamelaiset muistelivat, kuinka heille etsittiin uusia koteja 70 vuotta sitten. Silloin toinen maailmansota oli ohi, ja Suomi menetti Venäjälle kolttasaamelaisten alueita.

Monet koltat menettivät oman kielen ja kulttuurin, kun he muuttivat muualle Suomeen. Nyt kolttasaamen kieli ja kolttakulttuuri ovat taas nousussa ja voivat paremmin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä