Sunnuntai 25.9.2016

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ketkä tapaavat rikoksen sovittelussa?

Oikea vastaus:

Rikoksen tekijä ja uhri.

2.Mikä kysymys tulee sovittelussa usein esiin?

Oikea vastaus:

Usein kysytään, miksi rikos tapahtui.

3.Mitä hyötyä sovittelusta on rikoksen uhrille?

Oikea vastaus:

Hän voi paremmin jatkaa elämää eteenpäin.

4.Mitä hyötyä sovittelusta on rikoksen tekijälle?

Oikea vastaus:

Hän pystyy helpommin lopettamaan rikosten tekemisen.

5.Kuka on usein syyllinen, kun vanhusta käytetään taloudellisesti hyväksi?

Oikea vastaus:

Vanhuksen oma aikuinen lapsi.

6.Mitä vanhukselta voidaan viedä?

Oikea vastaus:

Rahaa ja omaisuutta.

7.Kenelle kannatta ilmoittaa hyväksikäytöstä?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi poliisille tai kunnan sosiaalityöntekijälle.

8.Mitä Emma Seppälä tutkii?

Oikea vastaus:

Onnea.

9.Mitä Seppälä sanoo rahasta?

Oikea vastaus:

Raha ei tee onnelliseksi.

10.Mikä tuo onnea?

Oikea vastaus:

Toisten auttaminen.

11.Mikä auttaa suomalaisia rauhoittumaan?

Oikea vastaus:

Sauna ja luonto.

12.Mitä ääniä tutkijat ovat nauhoittaneet merestä?

Oikea vastaus:

Kalojen laulua.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä