Sunnuntai 25.9.2016 (radio)

Rikosten sovittelu

Helsingin vankila.
Usein rikollinen itse haluaa sovittelua. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on kokeiltu vakavien rikosten sovittelua. Sovittelu tarkoittaa, että rikoksen tekijä tapaa rikoksen uhrin tai uhrin perheenjäseniä. Sovittelussa on aina mukana myös ammattiauttajia.

Vakavia rikoksia ovat esimerkiksi raiskaus ja pahoinpitely. Sovittelussa tavallinen kysymys on, miksi rikos tapahtui. Rikoksen tekijä miettii usein, voiko hän jotenkin hyvittää rikoksen.

Kokemukset sovittelusta ovat hyviä. Sovittelun jälkeen rikoksen uhri voi paremmin jatkaa elämää eteenpäin. Ja rikoksen tekijä pystyy lopettamaan rikosten tekemisen helpommin, jos hän osallistuu sovitteluun.

Hyvien kokemusten takia sovittelutyötä aiotaan jatkaa, jos työhön saadaan rahaa.

Vanhusten hyväksikäyttö

Vanhempi ihminen ottaa rahaa lompakosta.
Joskus lapset vievät kaikki vanhuksen rahat. Kuva: Yle

Monia vanhuksia käytetään taloudellisesti hyväksi. Usein syyllinen on vanhuksen oma aikuinen lapsi. Hän voi viedä vanhukselta rahaa ja omaisuutta.

Pahoissa tapauksissa aikuinen lapsi muuttaa asumaan vanhuksen luo ja viettää siellä huonoa elämää. Vanhus saa maksaa kaiken, ja häntä voidaan jopa lyödä. Usein syynä on alkoholi.

Suvanto-yhdistys auttaa vanhuksia, joita käytetään hyväksi. Yhdistys neuvoo ilmoittamaan hyväksikäytöstä esimerkiksi poliisille tai kunnan sosiaalityöntekijälle. Viranomaiset voivat määrätä vanhukselle edunvalvojan, joka hoitaa vanhuksen asioita.

Onni

Emma Seppälä
Emma Seppälä tutkii, mitä onni on. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Ihmiset etsivät onnea vääristä paikoista. Näin sanoo Emma Seppälä, joka tutkii onnea. Emma Seppälä elää USA:ssa, mutta Seppälän isoisä oli suomalainen.

Ihmiset luulevat, että raha tekee onnelliseksi. Mutta kun ihminen saa rahaa, hän haluaa sitä lisää. Ihminen juoksee väärän onnen perässä, Seppälä sanoo.

Oikea onni tulee siitä, että elämällä on tarkoitus. Ihminen löytää onnen, kun hän päättää auttaa ja kannustaa toisia.

Seppälä sanoo myös, että ihmisen pitää osata rauhoittua. Työasioita ei saa viedä kotiin. Suomalaisten tapa rauhoittua saunassa ja luonnossa on hyvä, tutkija Emma Seppälä sanoo.

Kalojen laulu

Lepakkokala (Platax orbicularis).
Kalat eivät ole aina hiljaa. Kuva: Alexander Vasenin / CC BY-SA 3.0 / https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

Tiesitkö, että myös meressä kuuluu ääniä? Veden alla kuuluu esimerkiksi kalojen ääniä.

Australialaiset tutkijat ovat nauhoittaneet merestä kalojen laulua. Tutkijat erottivat 7 erilaista kuoroa. Ne lauloivat aamulla ja illalla.

Kalojen lauluun voi tutustua Yle Uutisten verkkosivuilla osoitteessa yle.fi/uutiset.

Kuuntele kalojen laulua Yle Uutisten sivuilla

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä