Sunnuntai 25.9.2022 (radio)

Rajaliikenne

Venäläiset matkustajat jonottavat pääsyä Suomeen Vaalimaan raja-asemalla sunnuntaina.
Vaalimaan raja-asemalla oli sunnuntaina noin puolen kilometrin jono Suomeen. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Rajaliikenne Venäjältä Suomeen on jatkunut vilkkaana. Eilen lauantaina Suomeen tuli yli 8500 venäläistä.

Myös tänään sunnuntaina rajalla on ollut vilkasta. Esimerkiksi Vaalimaan raja-asemalla on ollut puolen kilometrin autojono Suomeen. Venäläisten tulo Suomeen on lisääntynyt, koska Venäjä julisti keskiviikkona liikekannallepanon eli miehiä kutsutaan sotaan.

Suomi valmistelee rajoituksia, joilla kielletään venäläisiltä matkustaminen Suomeen turistiviisumilla. Hallitus päättää rajoituksista ehkä lähipäivinä.

Italian parlamenttivaalit

Giorgia Meloni vaalikampanjan päätöstilaisuudessa Roomassa 23. syyskuuta 2022.
Italian veljet -puolueen puheenjohtaja Giorgia Meloni. Kuva: IPA / BACKGRID / All Over Press

Italiassa järjestettiin sunnuntaina parlamenttivaalit. Vaalien ennakkosuosikki on ollut oikeistoliittouma.

Jos oikeistoliittouma voittaa Italian parlamenttivaalit, Italian pääministeriksi tulee ehkä äärioikeistolaisen Italian veljet -puolueen puheenjohtaja Giorgia Meloni. Hän on silloin Italian ensimmäinen naispääministeri.

Jos oikeistoliittouma voittaa Italian parlamenttivaalit, Italiaan tulee äärioikeistolainen hallitus. Muutos on silloin iso, koska Italiassa ei ole ollut äärioikeistolaista hallitusta 2. maailmanosan jälkeen. Italian vaalitulos selviää ehkä maanantaina.

Iranin naistenoikeudet

Mielenosoitus Narinkkatorilla, kukkia, kylttejä, lippuja, ruusuja Mahsa Aminin muistolle.
Mielenosoittajajia Helsingin Narinkkatorilla. Kuva: Katriina Laine / Yle

Helsingissä järjestettiin sunnuntaina mielenosoitus Iranin naistenoikeuksien puolesta. Mielenosoitukseen osallistui noin 200 ihmistä.

Mielenosoittajat vaativat oikeutta nuorelle naiselle, joka kuoli Iranissa poliisin väkivallan takia. Poliisi kohteli naista väkivaltaisesti, koska naisen huivi oli puettu väärin. Nainen oli 22-vuotias.

Iranissa on järjestetty mielenosoituksia poliisin toiminnan takia. Mielenosoituksissa on kuollut kymmeniä ihmisiä ja pidätetty satoja ihmisiä. Nyt Suomessa järjestettiin mielenosoitus Iranin naistenoikeuksien puolesta.

Kuurojen päivä

Thomas Sandholm viittoo kuvaukselle Mikaela & Thomas -keskusteluohjelmassa
Thomas Sandholm toimittaa Ylessä viittomakielisiä uutisia ja keskusteluohjelmia. Kuva: Valeria Borovskaya/ Yle

Sunnuntaina on vietetty kansainvälistä kuurojen päivää. Kuurojen päivä on aina syyskuun viimeinen sunnuntai. Kuurojen päivää on vietetty vuodesta 1958 lähtien.

Kuurot ihmiset keskustelevat viittomakielellä. Viittomakieltä käyttää Suomessa noin 3000-4000 kuuroa. Koko maailmassa on noin 70 miljoonaa kuuroa.

Yle tekee joka päivä uutisia myös viittomakielellä. Viittomakieliset uutiset näkyvät televisiossa ja Areenassa.

Sää

Maanantain sääkartta.
Maanantaina on enimmäkseen poutaa. Paikoin voi tulla pieniä sateita.

Maanantaina pilvisyys vaihtelee eli välillä aurinko voi paistaa. Pohjoisessa ja idässä on pilvistä. Paikoin voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on enimmäkseen 8 ja 15 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä