Sunnuntai 2.6.2019 (radio)


Ministerinpaikat

Antti Rinne
Antti Rinne on seuraava pääministeri. Pian selviää, keitä muita uuteen hallitukseen tulee. Kuva: Valtioneuvoston kanslia

Puoluejohtajat ovat neuvotelleet ministerinpaikoista. Puolueiden pitää sopia, mitä ministerintehtäviä eri puolueet saavat uudessa hallituksessa.

Suomen hallitus vaihtuu, koska Suomessa oli eduskuntavaalit huhtikuussa. Puoluejohtajat ovat neuvotelleet uudesta hallituksesta hallitusneuvotteluissa.

Hallitusneuvotteluissa on mukana 5 puoluetta. Ne ovat jo sopineet hallitusohjelmasta. Hallitusohjelma kertoo, mitä uusi hallitus aikoo tehdä.

Puoluejohtajat kertovat hallitusohjelmasta maanantaina. Pian odotetaan myös tietoja siitä, miten puolueet jakavat hallituksen ministerinpaikat.

Nyt jo tiedetään, että pääministerin paikka menee SDP:lle. SDP on eduskunnan suurin puolue.

Seuraava pääministeri on Antti Rinne. Rinne on SDP:n puoluejohtaja.

Nuorten juhlinta

Nuoret juhlivat koulun päättäjäisiä Hietaniemen rannalla Helsingissä.
Nuoret juhlivat rauhallisesti. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Nuoret ovat juhlineet koulujen loppumista rauhallisesti. Myös sateinen sää rauhoitti juhlia ulkona.

Poliisi kertoo, että esimerkiksi Helsingin keskustassa oli lauantai-iltana rauhallista. Helsingin poliisi oli tyytyväinen ja kehui Twitterissä nuoria.

Myös muissa kaupungeissa oli melko rauhallista. Esimerkiksi Tampereella nuoret juhlivat Pyynikillä, mutta mitään vakavaa ei tapahtunut.

Salmiakki

Turkinpippureita
Salmiakkia on valmistettu myös tehtaissa jo noin 90 vuotta. Kuva: Petri Kivimäki/Yle

Suomalaisten lempikarkki on salmiakki.

Salmiakkikarkki on yhtä aikaa makea ja suolainen. Ja koska suomalaiset tykkäävät salmiakista, Suomessa tehdään myös esimerkiksi salmiakkijäätelöä ja salmiakkijogurttia.

Aikaisemmin salmiakkia käytettiin lääkkeissä. Sitten apteekit alkoivat myydä salmiakkia myös herkkuna. Karkkitehtaat ovat valmistaneet salmiakkeja jo noin 90 vuotta.

Monien mielestä salmiakki tekee hyvää terveydelle. Se auttaa esimerkiksi silloin, kun kurkku on kipeä.

Salmiakilla on kuitenkin myös huonoja vaikutuksia. Salmiakki esimerkiksi nostaa verenpainetta.

Lääkärit sanovat myös, että naisten ei ole hyvä syödä salmiakkia raskausaikana. Lapsilla on esimerkiksi enemmän psykiatrisia ongelmia, jos lasten äidit ovat syöneet raskausaikana paljon salmiakkia.

Suomalaiset myyvät salmiakkia myös ulkomaille. Hollanti, Tanska, Ruotsi, Norja, Islanti ja Saksa ovat maita, joissa salmiakkia syödään. Muualla salmiakkia ei tunneta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä