Sunnuntai 26.4.2020 (radio)

Poikkeustila on jatkunut 6 viikkoa

Kuvassa on pääministeri Sanna Marin.
Pääministeri Sanna Marin Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomi on nyt ollut jo 6 viikkoa poikkeustilassa. Koronaepidemian takia elämää on rajoitettu monella tavalla.

Pääministeri Sanna Marin sanoi tänään, että Suomen hallitus arvioi tilannetta 3. toukokuuta.

Viikon päästä sunnuntaina hallitus siis arvioi, jatketaanko poikkeustilaa vielä.

Koronaan on kuollut 190 ihmistä Suomessa

Suojavarustukseen pukeutunut hoitaja ottaa näytettä koronaepäillyltä.
Suomessa löytyy joka päivä noin 100 uutta koronatartuntaa. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Suomessa on nyt virallisesti yli 4500 koronavirustartuntaa.

Uusia tartuntoja löytyi 101.

Koronavirukseen on Suomessa kuollut 190 ihmistä.

Huomenna vietetään veteraanipäivää

Suomen lippu liehuu salossa.
Veteraanipäivä on 27.4. Silloin Suomen liput liehuvat lipputangoissa. Kuva: Hanna Lumme / Yle

Huomenna maanantaina Suomessa vietetään veteraanipäivää. Se on juhlapäivä sotaveteraanien kunniaksi.

Koronaepidemian takia veteraanipäivää vietetään eri tavalla.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö julkaisee aamulla tervehdyksen sosiaalisessa mediassa.

Yli 1000 ihmisen virtuaalikuoro esittää Finlandia-hymnin. Esityksen voi katsoa valtioneuvoston Youtube-kanavalla.


Onko Pohjois-Korean johtaja sairas?

Kim Jong-un istuu pöydän ääressä.
Maailmalla liikkuu paljon huhuja Pohjois-Korean johtajasta. Kuva: KCNA / EPA

Maailmalla liikkuu paljon huhuja siitä, mitä Pohjois-Korean johtajalle Kim Jong-unillle on tapahtunut.

Kim Jong-un ei ole esiintynyt julkisuudessa pitkään aikaan.

Viimeksi kuultiin, että hän oli ehkä ollut isossa leikkauksessa.

Sosiaalisessa mediassa on jo epäilty, että hän on kuollut.

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on vasta 36-vuotias. Monet epäilevät, että hän on tosi huonossa kunnossa, koska hänellä on epäterveelliset elämäntavat ja hän tekee liikaa töitä.

Kevät tulee hitaasti

Lunta Rovaniemellä.
Pohjois-Suomessa on vielä paljon lunta maassa ja metsissä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Huhtikuussa on ollut viileä sää ja monena yönä on ollut pakkasta. Siksi kevään eteneminen on ollut hidasta.

Etelä- ja Keski-Suomessa kevät alkoi varhain, mutta nyt se etenee ihan tavallista vauhtia.

Suomen ympäristökeskus arvioi, että Pohjois-Suomessa kevät on myöhässä.

Pohjois-Suomessa on vielä paljon lunta. Lunta riittää kesäkuuhun asti.

Pohjoisessa voi tulla tosi pahoja tulvia, kun lumi lopulta alkaa sulaa.

Sää pysyy viileänä

Vapun viettoa Turussa.
Ensi viikolla juhlitaan vappua. Vuosi sitten vappuna oli tällainen sää Länsi-Suomessa Turussa. Kuva: Linus Hoffman / Yle

Sää pysyy viileänä.

Huomenna maanantaina on ensin aurinkoista, mutta sitten tulee pilvistä.

Päivällä Itä- ja Pohjois-Suomessa voi sataa räntää ja lunta.

Ensi yönä on vähän pakkasta koko maassa.






Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä