Sunnuntai 26.6.2022 (radio)

Juhannuksen paluuliikenne

Ihmisiä jonottamassa bussien kyytiin.
Matkustajia Tampereen rautatieasemalla sunnuntaina 26. 6. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Juhannuksen paluuliikenne on ollut vilkasta sunnuntaina. Monet kaukoliikenteen junat ja bussit ovat olleet täynnä.

Ratatyö on myöhästyttänyt pahasti junaliikennettä pääradalla sunnuntaina. Syy on se, että Toijalassa ratatyö ei valmistunut ajoissa. Siksi junat eivät voineet ajaa Tampereen ja Toijalan väliä.

Ihmisiä piti kuljettaa busseilla. Tuhansien matkustajien junamatkaan tuli pitkä odotus.

Juhannus sujui hyvin

Juhannus mökki tunnelmia 2022
Juhannus on sujunut hyvin. Kuva: Isto Matias Janhunen / Yle

Juhannus on sujunut Suomessa melko rauhallisesti. Esimerkiksi Itä-Suomen poliisi kertoo, että juhannuspäivä lauantai oli rauhallisempi kuin juhannusaatto perjantai. Länsi-Uudenmaan poliisi kertoo, että tehtäviä oli yhtä paljon, kuin tavallisesti viikonloppuna.

Vakavia ongelmia ei ole ollut. Esimerkiksi juhannusfestivaalit sujuivat hyvin.

Länsi-Suomen merivartiosto kertoo, että merivartiostolla juhannus oli kiireinen. Merivartiostolla oli juhannuksena 15 meripelastustapahtumaa. Juhannuksen aikana on hukkunut 5 ihmistä.

Osatyökykyiset

Jyri Lähteenmäki järjestelee tiskikoneeseen meneviä astioita ravintolan tiskihuoneessa.
Työkanava auttaa töihin ihmisiä, joiden on vaikea päästä töihin. Kuva: Silva Nieminen / Yle

Suomessa aloittaa syksyllä uusi firma, joka välittää töitä osatyökykyisille ihmisille. Firman omistaa Suomen valtio. Firman nimi on Työkanava Oy.

Firma työllistää työttömiä osatyökykyisiä ihmisiä. Osatyökykyisiä voivat olla esimerkiksi vammaiset, pitkäaikaissairaat, tai ihmiset, joilla on ollut kriisi omassa elämässä.

Työkanava aloittaa työn välittämisen ensi syksynä. Työkanavan asiakkaina voivat olla firmat, valtio ja kunnat ja yksityishenkilöt.

Ukraina

Pelastushenkilöt laskeutuvat nosturista pommitusten tuhoamaan kerrostaloon.
Pelastushenkilöt laskeutuvat kerrostaloon, johon on osunut ohjus. Kuva: Roman Pilipey / EPA

Venäjä on ampunut ohjuksia Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Ainakin 1 ihminen kuoli ja 5 ihmistä haavoittui, kun Venäjä ampui Kiovaan 4 ohjusta sunnuntaina aamulla.

Ainakin yksi ohjus osui asuintaloon. Talon raunioissa voi olla vielä ihmisiä.

Venäjä ei ole ampunut Kiovaan ohjuksia 3 viikkoon. Ukraina arvioi, että Venäjä ampui ohjuksia taas Kiovaan, koska Venäjä haluaa ehkä pelotella Ukrainaa ennen Naton huippukokousta, joka alkaa tiistaina.

Helteinen sää

Maanantain sääkartta.
Lämpötila on maanantaina monin paikoin yli 30 astetta.

Suomessa on nyt helle eli tosi kuumaa. Auringon uv-säteily on voimakasta. Siksi iho pitää suojata auringolta. Ilmatieteenlaitos ennustaa, että helle jatkuu Suomessa myös ensi viikolla. Lämpötilat nousevat monin paikoin noin 30 asteeseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä