Sunnuntai 26.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Helsingin pörssi

Pörssitalo Helsingissä
Helsingin pörssitalo. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Helsingin pörssi alkaa toipua koronakriisistä. Pörssissä myydään ja ostetaan firmojen osakkeita.

Osakkeiden hinnat laskivat keväällä, mutta nyt osakkeiden hinnat ovat alkaneet nousta. Hinnat nousevat, koska ihmiset uskaltavat taas ostaa osakkeita.

Ihmiset luottavat talouteen, koska monet suomalaiset firmat ovat selvinneet koronakriisistä paremmin kuin vielä keväällä luultiin.

Syitä on monia. Koronatilanne on parantunut kesällä. Lisäksi valtio on antanut tukea firmoille, joiden toiminta on kärsinyt koronakriisin takia.

Koronatartunnat maailmalla

Parturi leikkaa asiakkaan hiuksia ulkona.
Amerikkalaisella miehellä on kasvomaski parturissa koronavaaran takia. Kuva: AKM Images / AOP

Suomessa uusia koronatartuntoja on löydetty viime aikoina vain vähän. Sunnuntaina kerrottiin 5 uudesta koronatartunnasta.

Suomesta on löydetty tähän mennessä yhteensä noin 7400 koronatartuntaa. Eniten koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Maailmalla koronatartuntojen määrä kasvaa nopeasti. Koko maailmasta on löydetty jo yli 16 miljoonaa koronatartuntaa. Yli puolet maailman koronatartunnoista on Pohjois-Amerikan ja Etelä-Amerikan alueella.

Yliajo Saksassa

Poliisit tutkivat väkijoukkoon ajanutta autoa.
Poliisi tutkii autoa, joka ajoi ihmisjoukkoon Berliinissä. Kuva: Tobias Schwartz / AFP

Saksassa on loukkaantunut ihmisiä, kun auto ajoi ihmisjoukkoon. 3 ihmistä sai vakavia vammoja. Yhteensä loukkaantui 7 ihmistä.

Auto törmäsi ihmisiin Saksan pääkaupungissa Berliinissä. Poliisi on ottanut auton kuljettajan kiinni.

Tapaus oli todennäköisesti onnettomuus. Poliisi uskoo, että sen syy oli ylinopeus. Kuljettaja ajoi liian kovaa vauhtia ihan Berliinin keskustassa.

Poliisi ei ole löytänyt tapaukseen poliittisia tai uskonnollisia syitä.

Suomen vadelmasato

Vadelmaa rasioissa.
Kuva: Thomas Hagström

Suomen vadelmasato alkaa olla kypsä.

Etelä-Suomen marjapelloilla vadelmia jo poimitaan. Myös Keski-Suomessa poiminta pääsee pian vauhtiin.

Marjanviljelijöiden järjestö kertoo, että tänä kesänä vadelmia saadaan todennäköisesti paljon.

Lähiviikkojen sää ratkaisee, kuinka hyvä vadelmasato lopulta on.

Alkuviikon sää

Nainen kävelee kesämökin pihalla.
Lähipäivinä lomanviettäjät saavat sekä aurinkoa että sadetta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viikko alkaa lämpimässä säässä. Maanantai on lämmin ja aurinkoinen päivä suuressa osassa Suomea.

Lännestä tulee kuitenkin Suomeen sateita. Sateet alkavat Länsi-Suomessa jo maanantaina, ja ne leviävät muualle Suomeen tiistaina.

Lämpötila on vähän yli 20 astetta, mutta sateessa on kylmempää.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä