Sunnuntai 26.8.2018 (radio)

Poliisille ilmoitetaan läheisen itsemurhasuunnitelmista

Poliisin itsetuhoisuustehtävät 2008-2017
Itsetuhoisuus tarkoittaa tässä sitä, että ihminen suunnittelee itsemurhaa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Ihmiset pyytävät entistä useammin poliisin apua, kun he pelkäävät läheisen itsemurhaa.

Ihmiset eivät enää häpeä läheisen itsemurhasuunnitelmia, vaan uskaltavat pyytää poliisin apua. Usein itsemurhaa suunnitteleva katoaa eikä esimerkiksi mene töihin. Silloin perhe tai ystävät ilmoittavat usein poliisille.

Poliisille tulee tällaisia ilmoituksia melkein 100 prosenttia enemmän kuin 10 vuotta sitten. Itsemurhat ovat vähentyneet noin 20 prosenttia 10 vuodessa.

Autojen saasteet mitataan uudella tavalla

Autoja tiellä
Autojen päästöt mitataan pian uudella tavalla. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Syyskuun alusta lähtien uusien autojen hiilidioksidipäästöt ilmoitetaan kahdella eri luvulla. 

Uusi päästöjen mittaustapa on entistä tarkempi. Uusissa testeissä otetaan huomioon auton paino ja ilmanvastus.

Myös autovero muuttuu. Eniten saastuttavien autojen hinnat ja vero nousevat.

Onnettomuusbussin jarrut olivat kunnossa

Linja-auto syöksyi kaiteen läpi sillalta rautatielle Kuopiossa perjantaina 24. elokuuta
Kuopion onnettomuusbussi. Kuva: Timo Hartikainen / Lehtikuva

Kuopion bussionnettomuudessa loukkaantuneiden tila on vakaa, sairaalasta kerrotaan.

Tehohoidossa on kolme potilasta, yhteensä loukkantuneita on sairaalassa vielä yhdeksän. Vielä lauantaiaamuna tehohoidossa oli viisi potilasta. Bussiturman jälkeen sairaalaan vietiin 19 ihmistä. Neljä matkustajaa kuoli onnettomuudessa.

Onnettomuuden tutkijat kertoivat lauantaina, että bussin jarrut olivat kunnossa. Tutkinta jatkuu.

Seksuaalikasvattajia kouluihin

Kaksi kättä, joihin tatuoitu sama kuva.
Tieto lisää seksuaalista hyvinvointia, Sexpossa uskotaan. Kuva: Takmeomeo / Pixabay

Sexpo-säätiö haluaa jokaiseen kouluun seksuaalikasvattajan.

Sexpon asiantuntijat sanovat, että seksuaalikasvatuksen laatu vaihtelee kouluissa paljon. Monesti laatu riippuu yhden opettajan taidoista ja asenteista. Sexpo sanoo, että jos nuoret eivät saa aikuisilta oikeaa tietoa seksuaalisuudesta, he hankkivat sitä kavereilta tai mediasta.

Sexpo-säätiön tavoite on edistää suomalaisten seksuaalista hyvinvointia.

Elokuu loppuu pian

Järviranta on valaistu lampuin venetsialaisiltana.
Elokuussa illat ovat jo pimeitä mutta lämpimiä. Kuva: Kokkolan Matkailu Oy

Elokuun viimeisenä viikonloppuna meren rannoilla on vietetty vene- ja mökkikauden päättäjäisiä.

Monessa paikassa kesän päättäjäisjuhlan nimi on "venetsialaiset". Osa suomalaisista viettää elokuun viimeisenä lauantaina "muinaistulien yö" -nimistä juhlaa.

Lauantai-iltana laitureita ja rantoja koristeltiin kynttilöillä, lyhdyillä ja soihduilla. Myös nuotioita ja ilotulituksia katsottiin pimeässä ja lämpimässä illassa. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä