Sunnuntai 26.9.2021 (radio)

Saksan vaalit

Tiemainokset kolmesta vaalien ehdokkaasta Annalena Baerbockista, Olaf Scholzista ja Armin Laschet.
Saksan vaaleissa on tällä kertaa kolme kansleriehdokasta: vihreiden Annalena Baerbock, SPD:n Olaf Scholz ja CDU:n Armin Laschet. Kuva Berliinistä 14. syyskuuta Kuva: Filip Singer / EPA

Saksalaiset äänestivät sunnuntaina parlamenttivaaleissa. Äänestäminen loppui illalla kello 19.

Vaaleissa ratkeaa, kuka johtaa Saksaa Angela Merkelin jälkeen. Liittokansleri Angela Merkel on johtanut Saksaa 16 vuotta. Hän luopuu vallasta vaalien jälkeen.

Mielipidekyselyt ovat kertoneet, että kamppailu Saksan liittokanslerin paikasta on tasainen. Angela Merkelin puolueen CDU:n ehdokas on Armin Laschet. Sosiaalidemokraattien ehdokas on Saksan valtiovarainministeri Olaf Scholz. Liittokansleriksi yrittää myös vihreiden ehdokas Annalena Baerbock.

Vaalien jälkeen Saksaan tehdään hallitus. Hallitusneuvottelut ovat ehkä vaikeat, koska vaali on tasainen. Siksi voi kestää monta päivää ennen kuin tiedetään, kuka on Saksan uusi johtaja.

Helsinki-Vantaan lentoaseman on vihreä linja

Matkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä 4. elokuuta.
Arkistokuva Helsinki-Vantaan lentoasemalta elokuun alusta. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Helsinki-Vantaan lentoasemalle on avattu vihreä linja.

Vihreää linjaa pitkin voi tulla Suomeen, jos on saanut 2 koronarokotusta. Matkustajista yli 80 prosenttia on saanut 2 rokotusta.

Koronatodistus katsotaan vihreällä linjalla vain joiltakin ihmisiltä. Tarkoituksena on purkaa jonoja lentoasemalla. Vihreästä linjasta kertoi Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Tatuoinnit

Asiakas esittelee valmiita kämmenselän tribaalitatuointejaan.
Asiakas esittelee valmiita kämmenselän tribaalitatuointejaan. Kuva: YLE / Karoliina Kantola

Moni ihminen haluaa poistaa vanhan tatuoinnin. Tatuoinnin voi poistaa laserilla.

Terveysyritykset kertovat, että tatuointeja poistetaan paljon enemmän kuin 10 vuotta sitten.

Laserterapeutti Malin Ehnqvist Eiran sairaalasta kertoo, että eniten tatuointeja poistetaan alle 40-vuotiailta ihmisiltä. Naiset haluavat poistaa tatuoinnin vähän useammin kuin miehet.

Ihmiset haluavat usein poistaa tatuoinnin, joka on tehty esimerkiksi kaulaan tai kasvoihin.

Sää

Keltaisia koivunlehtiä lähikuvassa, lehvästön läpi paistaa aurinko.
Keltaisia koivunlehtiä lähikuvassa, lehvästön läpi paistaa aurinko. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Maanantain sää on monin paikoin aurinkoinen. Lämpötila on koko Suomessa 10 ja 15 asteen välillä. Varsinkin pohjoisessa on lämpimämpää kuin tavallisesti syyskuun lopussa.

Tiistaina Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa on pilvisempää kuin maanantaina. Pohjoisessa sää on myös tiistaina aurinkoinen. Lämpötila on myös tiistaina 10 ja 15 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä