Sunnuntai 27.11.2022 (radio)


Pääministerin haastattelutunti

Sanna Marin pääministerin haastattelutunnilla Kesärannassa.
Sanna Marin ja toimittajia radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Kuva: Stina Virkamäki / Valtioneuvoston kanslia

Pääministeri Sanna Marin on huolissaan sähkön hinnasta. Ihmiset maksavat isoja sähkölaskuja, mutta energiafirmat tekevät voittoja.

Siksi hallitus valmistelee tapaa, jolla energiafirmojen voittoja voidaan verottaa. Näin valtio voi saada verotuloja, joilla sähkön käyttäjiä voidaan tukea.

Marin puhui asiasta radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti.

Kiinan mielenosoitukset

Iso ihmisjoukko ja paljon poliiseja.
Mielenosoitus Shanghaissa. Kuva: Hector Retamal / AFP

Kiinalaiset ovat protestoineet koronarajoituksia vastaan. Mielenosoituksia on ollut esimerkiksi Pekingin ja Shanghain kaupungeissa. 

Mielenosoittajat ovat jopa vaatineet, että presidentti Xi Jinpingin eroaa. Kiinassa ei ole tavallista, että ihmiset kritisoivat presidenttiä.

Kiinalaiset ovat vihaisia, koska Kiinan johtajat ovat määränneet miljoonia ihmisiä karanteeniin koronatartuntojen takia. Kokonaisia kaupunkeja on suljettu.

Kiinan johtajat haluavat estää koronatartunnat kokonaan. Koronatartuntojen määrä Kiinassa on kuitenkin kasvanut tänä syksynä.

Viikonlopun liikenneonnettomuudet

Poliisiauton kylki, jossa Poliisi -teksti.
Liikenneonnettomuudet ovat tuoneet poliisille paljon työtä. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Liikenteessä on tapahtunut monta onnettomuutta tänä viikonloppuna. Onnettomuuksissa on kuollut yhteensä ainakin 5 ihmistä.

Loimaalla kuoli 2 nuorta, kun nuorten auto suistui pois tieltä. Auto törmäsi varastorakennukseen ja syttyi tuleen.

Kouvolassa auto törmäsi matkailuautoon, joka oli matkalla samaan suuntaan. Auto syttyi tuleen, ja sen kuljettaja kuoli.

Lapin Pellossa tapahtui kolari, jossa kuoli 2 miestä.

Ensimmäinen adventtisunnuntai

Neljä kynttilää. Yhdessä palaa tuli.
Ensimmäinen adventtikynttilä on syttynyt. Jokaisena adventtisunnuntaina syttyy uusi adventtikynttilä. Kuva: Frugan/Mostphotos.com

Sunnuntaina on vietetty ensimmäistä adventtisunnuntaita. Silloin alkaa joulun odotus.

Ensimmäinen adventtisunnuntai on tärkeä perinne monille suomalaisille. Esimerkiksi kirkossa käy ihmisiä enemmän kuin tavallisena sunnuntaina.

Ennen joulua on yhteensä 4 adventtisunnuntaita. Joulun odotus kestää siis noin kuukauden.

Katsojien videot

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?
Kuva: Yle

Selkouutiset täytti tänä syksynä 30 vuotta. Siksi pyysimme 4 katsojaa kertomaan, miksi he seuraavat selkouutisia.

Yle Areenasta voi katsoa, mitä Miki, Nida, Johanna ja Sami vastasivat.

Videot löytyvät Areenasta hakusanalla Yle Uutiset selkosuomeksi. Sen jälkeen klikataan kohtaa Klipit.

Sää

sääkartta

Uusi viikko ei tuo säähän muutoksia.

Pilvisyys on runsasta. Sää on kuitenkin poutaista eli vettä tai lunta ei sada ainakaan paljon. Heikot lumisateet ovat mahdollisia.

Lämpötila on rannikolla nollan tienoilla, muualla on vähän pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä