Sunnuntai 27.11.2022 (radio)
Pääministerin haastattelutunti
Pääministeri Sanna Marin on huolissaan sähkön hinnasta. Ihmiset maksavat isoja sähkölaskuja, mutta energiafirmat tekevät voittoja.
Siksi hallitus valmistelee tapaa, jolla energiafirmojen voittoja voidaan verottaa. Näin valtio voi saada verotuloja, joilla sähkön käyttäjiä voidaan tukea.
Marin puhui asiasta radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti.
Kiinan mielenosoitukset

Kiinalaiset ovat protestoineet koronarajoituksia vastaan. Mielenosoituksia on ollut esimerkiksi Pekingin ja Shanghain kaupungeissa.
Mielenosoittajat ovat jopa vaatineet, että presidentti Xi Jinpingin eroaa. Kiinassa ei ole tavallista, että ihmiset kritisoivat presidenttiä.
Kiinalaiset ovat vihaisia, koska Kiinan johtajat ovat määränneet miljoonia ihmisiä karanteeniin koronatartuntojen takia. Kokonaisia kaupunkeja on suljettu.
Kiinan johtajat haluavat estää koronatartunnat kokonaan. Koronatartuntojen määrä Kiinassa on kuitenkin kasvanut tänä syksynä.
Viikonlopun liikenneonnettomuudet
Liikenteessä on tapahtunut monta onnettomuutta tänä viikonloppuna. Onnettomuuksissa on kuollut yhteensä ainakin 5 ihmistä.
Loimaalla kuoli 2 nuorta, kun nuorten auto suistui pois tieltä. Auto törmäsi varastorakennukseen ja syttyi tuleen.
Kouvolassa auto törmäsi matkailuautoon, joka oli matkalla samaan suuntaan. Auto syttyi tuleen, ja sen kuljettaja kuoli.
Lapin Pellossa tapahtui kolari, jossa kuoli 2 miestä.
Ensimmäinen adventtisunnuntai

Sunnuntaina on vietetty ensimmäistä adventtisunnuntaita. Silloin alkaa joulun odotus.
Ensimmäinen adventtisunnuntai on tärkeä perinne monille suomalaisille. Esimerkiksi kirkossa käy ihmisiä enemmän kuin tavallisena sunnuntaina.
Ennen joulua on yhteensä 4 adventtisunnuntaita. Joulun odotus kestää siis noin kuukauden.
Katsojien videot

Selkouutiset täytti tänä syksynä 30 vuotta. Siksi pyysimme 4 katsojaa kertomaan, miksi he seuraavat selkouutisia.
Yle Areenasta voi katsoa, mitä Miki, Nida, Johanna ja Sami vastasivat.
Videot löytyvät Areenasta hakusanalla Yle Uutiset selkosuomeksi. Sen jälkeen klikataan kohtaa Klipit.
Sää

Uusi viikko ei tuo säähän muutoksia.
Pilvisyys on runsasta. Sää on kuitenkin poutaista eli vettä tai lunta ei sada ainakaan paljon. Heikot lumisateet ovat mahdollisia.
Lämpötila on rannikolla nollan tienoilla, muualla on vähän pakkasta.