Sunnuntai 28.02.2021 (radio)

Etätyö ei sovi kaikille

kuvakombo etätyö
Etätyö kotona tai mökillä sopiii monille mutta ei kaikille.

Lähes miljoona suomalaista on tehnyt vuoden etätöitä. Yle Uutiset kysyi yleisöltä, miten etätyövuosi on muuttanut elämää.

Vastauksia tuli lähes 180.

Osa vastaajista sanoi, että etätyö on liian yksinäistä. Etätyössä myös esihenkilöiltä vaaditaan uusia taitoja. Huonointa johtamista on se, että työntekijä unohdetaan kotiin. Näin sanoo Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen.

Parhaiten etätöissä viihtyvät asiantuntijat, jotka ovat muutenkin tottuneet toimimaan itsenäisesti.

Suomelle tuli hopeaa hiihdon MM-kisoissa

Joni Mäki ja Ristomatti Hakola tuulettavat MM-hopeaa.
Joni Mäki ja Ristomatti Hakola toivat Suomelle kisojen toisen mitalin. Kuva: Lehtikluva

Suomi on voittanut hiihdon maailmanmestaruuskisoissa hopeaa. Mitali tuli parisprintin miesten finaalissa.

Ristomatti Hakola ja Joni Mäki toivat Suomelle kisojen toisen mitalin.

Vapaan hiihtotavan kilpailun voitti Norja. Venäjän hiihtoliiton joukkue jäi pronssille eli kolmanneksi.

Kisat pidetään Oberstdorfissa Saksassa.

Etelämantereesta irtosi suuri jäävuori

Etelämantereen niemimaa.
Maisema Etelämantereen niemimaalta. Kuva: AOP

Etelämantereesta on irronnut suuri jäävuori. Se on lähes 1 300 neliökilometrin kokoinen.

Lohkeama tapahtui lähellä brittiläistä Halleyn tutkimusasema, joka on suljettu talven ajaksi. Asemaa siirrettiin lohkeamisriskin takia jo vuonna 2017.

Jäävuoren lohkeamiset ovat Etelämantereella tavallisia. Tällä kertaa kyseessä oli poikkeuksellisen suuri jäävuori.

Saharan hiekkaa Suomen lumessa tutkitaan

Saharan hiekkaa Orivedellä.
Saharan hiekka on värjännyt lunta. Kuva: Marjo Aspegren

Sunnuntaina on vietetty Kalevalan päivää

Vanhoja nahkakantisia Kalevala -kirjoja.
Kalevala löytyy monen kodin kirjahyllystä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Sunnuntaina on vietetty suomalaisen kulttuurin päivää eli Kalevalan päivää.

Se on myös liputuspäivä.

Kalevala on Suomen kansalliseepos. Elias Lönnrot keräsi 1800-luvulla kansanrunoja, joista hän kokosi Kalevalan.

Kalevalassa seikkailee 2 maan, Kalevalan ja Pohjolan, väkeä.

Ensimmäinen painos Kalevalasta ilmestyi vuonna 1835.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä