Sunnuntai 28.10.2018 (radio)

Pittsburgissa tehtiin isku synagogaan

Pittsburghin poliisi ja muut viranomaiset jatkavat ampumavälikohtauksen selvittämistä synagogassa.
Pittsburghin poliisi ja muut viranomaiset jatkavat ampumavälikohtauksen selvittämistä synagogassa. Kuva: Vincent Pugliese / EPA

USA:ssa 11 ihmistä on kuollut iskussa synagogaan. Isku tehtiin lauantaina Pittsburghissa.

Poliisi on ottanut kiinni 46-vuotiaan miehen, joka ampui ihmisiä synagogassa. Poliisi uskoo, että mies teki iskun yksin.Mies on kirjoittanut ja välittänyt väkivaltaisia viestejä sosiaalisessa mediassa.

Häntä vastaan on nostettu jo 29 syytettä. Myös kuolemanrangaistus on mahdollinen. Presidentti Donald Trump sanoo, että amerikkalaiset surevat Pittsburghin juutalaisten joukkomurhaa. Oikeusministeri sanoo, että maassa ei ole mitään sijaa vihalle ja väkivallalle, joka perustuu uskontoon.

Isku on tuomittu myös Euroopassa.

Pizzalaatikoissa voi olla haitallisia kemikaaleja

Pizzaa laatikossa.
Kuva: Jari Kärkkäinen / Yle

Pizzalaatikoissa voi olla terveydelle haitallisia kemikaaleja. Tanskassa on tehty mittauksia kemikaaleista laatikoissa.

Materiaalissa käytetään perfluorattuja yhdisteitä. Ne estävät rasvan imeytymistä laatikon läpi. Asiantuntijat sanovat, että pizzaa ei pidä säilyttää laatikossa.

Suomalaiset markkinajohtajat Kotipizza ja laatikkovalmistaja DS Smith kertovat Ylelle, että niiden laatikoissa ei ole perfluorattuja yhdisteitä.

Suomen markkinoilla on kuitenkin miljoonia muita laatikoita eri maista. Laatikkojen kemikaalimääriä ei tutki kukaan.

Kaikki potilasasiakirjat eivät ole hyvässä tallessa

lääkäri pitelee päätään stetoskooppi kädessä
Tulevaisuudessa potilasasiakirjat voi toimittaa talteen Kelaan. Kuva: AOP

Ehkä jopa miljoonia vanhoja asiakirjoja potilaista on paikoissa, joita ei tiedetä.

Yksityinen psykiatri tai hammaslääkäri on voinut itse päättää potilasasiakirjojen panemisesta arkistoon. Asiakirjoja on jäänyt esimerkiksi perikunnille, kun lääkäri on lopettanut vastaanoton.

Sote-lakiin on tulossa säädös potilasasiakirjoista. Kela alkaa ottaa vastaan asiakirjoja ja huolehtia niiden säilyttämisestä. Asiasta kirjoittaa Lännen Media, johon kuuluu 11 sanomalehteä.

Sää lämpenee tiistaista lähtien

Poika puhaltaa jäätyneeseen ikkunaan.
Pakkasella voi nähdä kuurankukkia ikkunalasissa. Kuva: Attila Balazs / EPA

Viime yö oli syksyn tähän asti kylmin. Lapissa Muoniossa mitattiin pakkasta 16,5 astetta. Ensi yöstä on tulossa vielä kylmempi.

Sää on vielä maanantaina monin paikoin poutainen eli ei sada. Lumikuuroja voi tulla Itä-Suomessa.Maan eteläosissa ja keskiosissa on ehkä muutama pakkasaste, Keski-Suomessa jopa 10. Sää kuitenkin lämpenee tiistaina etelässä.

Pohjoisempana sää lämpenee keskiviikkona. Silloin sateet alkavat virrata Suomeen.Ensilumi ei vielä ole tulossa etelään.Lunta on tällä hetkellä maassa lähinnä Keski-Suomessa, Oulun eteläpuolella ja paikoin Lapissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä