Sunnuntai 28.11.2021 (radio)

Koronaviruksen omikron-muunnos

Hoitajat odottavat koronapotilasta siirrettäväksi lentoasemalla Saksassa.
Hoitajat odottavat koronapotilasta siirrettäväksi lentoasemalta Münsterin kaupungissa pohjoisessa Saksassa. Kuva: Ina Fassbender / AFP

Koronaviruksen uutta muunnosta löytyy eri puolilta Eurooppaa.

Tanskassa 2 ihmisellä on koronaviruksen uusi omikron-muunnos. Koronaviruksen uusi muunnos on ihmisillä, jotka tulivat Tanskaan Etelä-Afrikasta. Tanska on 1. Pohjoismaa, josta uutta virusmuunnosta on löytynyt.

Koronaviruksen uutta muunnosta on löytynyt myös esimerkiksi Britanniassa, Saksassa, Italiassa ja Tshekissä. Virusmuunnosta on löytynyt ihmisiltä, jotka tulivat eteläisestä Afrikasta.

Koronaviruksen uusi muunnos tarttuu ehkä helpommin kuin koronaviruksen deltamuunnos. Vielä ei tiedetä, millaisen suojan rokotteet antavat uutta virusmuunnosta vastaan.

Maahantulo Suomeen

Lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä 28. marraskuuta 2021. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suomi rajoittaa Suomeen tuloa joistakin Afrikan maista. Syynä on koronaviruksen uusi muunnos.

Suomeen ei saa tulla, jos on ollut 2 viikon aikana eteläisessä Afrikassa. Suomeen saa tulla vain, jos syy on tosi tärkeä. Eteläisen Afrikan maita ovat esimerkiksi Etelä-Afrikka, Namibia ja Zimbabwe.

Suomen kansalainen tai Suomessa asuva ihminen saa aina tulla Suomeen.

Finnairin miehistö Hongkongissa

Helsinki-Vantaan lentokentällä odottavat Finnairin lentokoneet.
Kuvassa on Finnairin lentokoneita. Kuva: Silja Viitala / Yle

Lentofirma Finnairin Hongkongin-lennon henkilökunta joutuu karanteeniin Hongkongissa. Koneen lentäjällä on koronatartunta.

Koneen henkilökunnan pitää ehkä olla karanteenissa Hongkongissa monta viikkoa. Hongkong ei tavallisesti päästä ihmisiä karanteenista kotimaahan edes tyhjällä lentokoneella.

Ravintoloiden rajoitukset

Tarjoilija pipo päässään ravintolassa.
Tarjoilija pipo päässään ravintolassa. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Ravintoloiden koronarajoitukset tiukentuvat sunnuntaina.

Monilla paikkakunnilla alkoholin myynti ravintolassa pitää lopettaa kello 17. Alkoholia saa myydä myös myöhemmin, jos ravintola käyttää koronapassia.

Adventti

Kuvassa on Vaasan kirkko oranssiksi valaistuna.
Kuvassa on Vaasan kirkko oranssiksi valaistuna. Kuva: Anna Wikman

Sunnuntaina on 1. adventti. Joulun odotus alkaa adventtina. Adventtina alkaa myös kristillinen kirkkovuosi.

Ennen joulua on 4. adventtisunnuntaita. Adventti on tärkeä kirkkopyhä. Adventtina sytytetään kynttilöitä ja kirkoissa on konsertteja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä