Sunnuntai 2.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Pääministeri naimisiin

Sanna Marin ja Markus Räikkönen
Sanna Marin ja Markus Räikkönen. Kuva: Minttu Saarni

Suomen pääministeri Sanna Marin on mennyt naimisiin. Häät vietettiin lauantaina.

Hääjuhla oli pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa, joka on Helsingissä. Juhlaan osallistui vain pieni joukko ihmisiä.

Marinin aviomies on Markus Räikkönen. Marin ja Räikkönen ovat olleet yhdessä 16 vuotta. Heillä on 2,5-vuotias tytär.

Kasvomaskit ehkä käyttöön

Kirurginen kasvomaski
Kasvomaski peittää suun ja nenän. Kuva: Jenni Joensuu / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL aikoo suositella kasvomaskien käyttöä julkisissa tiloissa. THL päättää asiasta lähipäivinä.

Kasvomaski peittää suun ja nenän. Siksi se voi estää koronaviruksen leviämistä sisätiloissa.

Syksyllä sisätiloissa on taas enemmän ihmisiä, koska kesälomat loppuvat. Myös busseissa ja junissa matkustajien määrä kasvaa.

Uudet koronatartunnat

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomesta on löydetty 10 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi asiasta sunnuntaina.

THL kertoo uusien koronatartuntojen määrän joka päivä. Suomesta on löydetty yhteensä melkein 7500 koronatartuntaa.

329 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia. THL kertoo maanantaina, onko kuolemantapauksia tullut lisää viikonlopun aikana.

Korona leviää maailmalla

Nainen ulkoiluttaa koiria Fitzroy Gardensin alueella Melbournissa Australiassa.
Australian Melbournessa ihmiset saavat ulkoilla vain, jos siihen on hyvä syy. Kuva: David Crosling / Epa

Maailmalla koronavirus leviää kovaa vauhtia.

USA:ssa on löydetty yli 60 000 uutta koronatartuntaa joka päivä jo 5 päivän ajan. USA:ssa on kuollut korona takia yhteensä yli 150 000 ihmistä.

USA:n eteläpuolella eli Latinalaisen Amerikan maissa korona on tappanut yli 200 000 ihmistä. Eniten kuolleita on Brasiliassa.

Myös Aasiasta kuuluu huonoja uutisia. Esimerkiksi Filippiineillä on jo yli 100 000 koronatartuntaa.

Australiassa koronavirus on alkanut levitä uudelleen. Tilanne on niin huono, että esimerkiksi Melbournen kaupungissa ihmisten pitää pysyä yöaikaan kotona.

Luvassa vesisateita

kesäsadetta
Kuva: AOP

Maanantaina Etelä-Suomessa sataa välillä vettä. Pohjoisessa on poutaa eli vesisateet pysyvät poissa.

Tiistaina sade loppuu etelässä, ja sade siirtyy pohjoiseen.

Lämpötila on maanantaina 15 ja 20 asteen välillä. Tiistaina vähän lämpenee, ja lämpötila on etelässä yli 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä