Sunnuntai 28.7.2019 (radio)


Kela maksaa opiskelijoille lisärahaa

Kokkiopiskelija Lauri Siivonen tekee mielellään haastavia annoksia.
Lauri Siivonen on opiskellut kokiksi Turun ammatti-instituutissa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Kela alkaa maksaa opintorahan lisäksi oppimateriaalirahaa opiskelijoille, jotka opiskelevat peruskoulun jälkeen ammattioppilaitoksessa tai lukiossa.

Lisärahan voivat saada opiskelijat, joiden perhe on pienituloinen.

Oppimateriaaliraha on 46 euroa ja 80 senttiä kuukaudessa. Koko opintojen aikana summa on noin 1400 euroa.

Opiskelijajärjestöt ovat sitä mieltä, että lisäraha on hyvä asia.

Huono asia on kuitenkin se, että moni opiskelija joutuu koulun alussa ostamaan heti paljon kirjoja ja tarvikkeita.

Rahaa kuluu kerralla paljon. Kela maksaa kuitenkin lisärahan vähän kerrallaan.

Uimataito on tärkeä asia

Paljon uima-asuisia ihmisiä hiekkarannalla ja rantavedessä.
Uimataito on tärkeä asia. Kuva: Anniina Wallius / Yle


Suomessa on tämän vuoden aikana hukkunut 6 lasta. Se on paljon, koska viime vuonna ei hukkunut yhtään lasta.

Uimaopettajat sanovat, että moni ihminen uskoo, että osaa uida hyvin. Se ei ehkä aina ole totta.

- Ihmiset yliarvioivat helposti oman uimataidon, sanoo uimaopettaja Niko Nieminen.

Ihminen on hyvä uimari, jos hän pystyy uimaan 200 metriä sen jälkeen, kun on pudonnut syvään veteen. Matkasta 50 metriä pitää osata uida selkäuintia.

Yhteensä Suomessa on tänä vuonna hukkunut 54 ihmistä. Suurin osa heistä on aikuisia.

Yötön yö päättyy

Kilpisjärven Saana-tunturi kylpee keskiyön auringossa.
Saana-tunturilla on näin kirkasta keskiyön valossa kesällä. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Pohjois-Suomessa yötön yö päättyy ensi yönä. Se tarkoittaa, että aurinko laskee taas horisontin alapuolelle.

Aurinko ei ole laskenut horisontin alapuolelle ollenkaan 2 kuukauteen.

Suomen pohjoisin kunta on Utsjoki.

Siellä pohjoisimmassa Nuorgamin kylässä aurinko laskee ensi yönä kello 00.42.

Aurinko nousee kello 2.08, joten yön hämärä aika on vielä kovin lyhyt.

Suomessa sää viilenee

Janoinen koira järvessä Repoveden kansallispuistossa Kouvolassa.
Lemmikit taitavat tykätä siitä, että sää viilenee. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva


Tänään Etelä-Suomessa oli monessa paikassa yli 30 astetta lämmintä. Päivän korkein lämpötila oli 33,6 astetta.

Huomenna maanantaina sää viilenee.

Koko maahan tulee kylmää ilmaa. Lämpötila laskee ja koko maassa on noin 15 astetta lämmintä.





Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä