Sunnuntai 29.1.2017 (radio)

 

Trumpin määräys

Ihmiset kantoivat kylttejä John F. Kennedyn lentokentällä mielenosoituksessa New Yorkissa 28. tammikuu 2017.
Ihmiset osoittivat mieltä Trumpin määräystä vastaan lentoasemalla New Yorkissa. Kuva: Justin Lane / EPA

Eri puolilla maailmaa ihmetellään presidentti Donald Trumpin määräystä. Trump määräsi lauantaina, että joidenkin muslimimaiden kansalaiset eivät saa matkustaa USA:han. Maat ovat Syyria, Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan ja Jemen.

Presidentin määräys on hankala esimerkiksi lentoliikenteessä. USA:n lentoasemilla on esimerkiksi pidätetty ihmisiä, jotka eivät saa tulla maahan presidentin määräyksen takia. Korkea tuomari kuitenkin päätti, että viranomaiset eivät saa panna heitä väkisin paluulennolle pois USA:sta.

Presidentti Trumpin määräys vaikuttaa myös Suomessa, koska Finnairilla on lentoja USA:han. Finnair ei ota näille lennoille niiden muslimimaiden kansalaisia, joilta Trump on kieltänyt pääsyn USA:han. He voivat kuitenkin päästä lennolle mukaan, jos heillä on myös esimerkiksi Suomen kansalaisuus.

Suomen ministerit kritisoivat

Kai Mykkänen ja Timo Soini
Ministerit Kai Mykkänen ja Timo Soini. Kuva: AOP

Suomen hallituksen ministerit ovat kritisoineet Trumpin määräystä.

Ulkoministeri Timo Soinin mielestä on epäreilua, jos ihminen ei pääse USA:han kansalaisuuden takia.

Ministeri Kai Mykkänen muistuttaa, että Suomi ja Euroopan unioni eivät hyväksy, että pakolaisia syrjitään uskonnon perusteella. Sellaista ei voi hyväksyä missään tilanteessa, Mykkänen sanoo.

Norma John lähtee Euroviisuihin

Norma John
Lasse Piirainen ja Leena Tirronen ovat Norma Johnin jäsenet. Kuva: Jyrki Valkama/YLE Kuvapalvelu

Suomen edustaja Euroviisujen laulukilpailuun on valittu. Suomen edustaja on bändi, jonka nimi on Norma John. Se voitti lauantaina kilpailun, jossa Suomen edustaja valittiin.

Norma John esittää Euroviisuissa laulun Blackbird. Laulun tyyli on dramaattinen ja goottilainen.

Norma Johnin jäsenet Leena Tirronen ja Lasse Piirainen ovat iloisia voitosta. He matkustavat toukokuussa Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan, jossa Euroviisujen laulukilpailut tänä vuonna järjestetään.

Pakkasia ei tule

Jäinen tie auton ajovaloissa
Tiet ovat liukkaita, kun lämpötila on noin nolla astetta. Kuva: Riina Kasurinen/Yle

Talvi on nyt melko lämmin. Missään ei ole lähipäivinä kunnon pakkasta.

Etelä-Suomessa on lähipäivinä noin 3 astetta lämpimämpää kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta. Keski-Suomessa ero on 5 astetta, ja Lapissa on noin 6 astetta lämpimämpää kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Ylen meteorologi Seija Paasonen varoittaa, että tiet voivat olla liukkaita, koska lämpötila liikkuu nollan molemmilla puolilla. Välillä lumi sulaa, ja sitten se taas jäätyy tien pinnalle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä