Sunnuntai 29.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Milloin varmistettiin Suomen ensimmäinen koronatartunta?

Oikea vastaus:

Tasan 3 vuotta sitten.

2.Miten korona paransi suomalaisten hygieniaa?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi käsiä pestään enemmän kuin ennen, ja kaupoissa asiakkaat käyttävät käsidesiä.

3.Mitä monet huomasivat korona-aikana?

Oikea vastaus:

Monet huomasivat, että esimerkiksi perhe on tärkeä, koska onnea ei voi ostaa.

4.Mitä työryhmä sanoo hoitajien työtehtävistä?

Oikea vastaus:

Hoitajat tekevät myös työtehtäviä, joihin ei tarvita hoitoalan koulutusta.

5.Minkälainen bussionnettomuus tapahtui Pakistanissa?

Oikea vastaus:

Bussi syöksyi alas sillalta ja räjähti.

6.Mikä oli Pakistanin veneonnettomuudessa erityisen surullista?

Oikea vastaus:

Onnettomuudessa kuoli ainakin 10 lasta.

7.Missä lajissa Juulia Turkkila ja Matthias Versluis saivat EM-pronssia?

Oikea vastaus:

Jäätanssissa.

8.Missä taitoluistelun EM-kilpailut järjestettiin?

Oikea vastaus:

Espoossa.

9.Minkälainen sää on maanantaina?

Oikea vastaus:

Sateinen. Etelässä sataa vettä ja räntää, muualla sataa lunta.

10.Miksi ajokeli on osassa maata huono?

Oikea vastaus:

Lunta voi kertyä jopa 20 senttimetriä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä