Sunnuntai 29.1.2023 (radio)


Korona-aika

Käsien pesua wc:ssä.
Käsiä pestään nykyään enemmän kuin ennen koronaa. Kuva: Rami Moilanen/ YLE

Korona on muuttanut Suomea monella tavalla. Suomen ensimmäinen koronatartunta varmistettiin tasan 3 vuotta sitten.

Koronan takia suomalaisten hygienia on parantunut. Käsiä pestään enemmän kuin ennen, ja kaupoissa asiakkaat käyttävät käsidesiä.

Korona muutti suomalaisten käyttäytymistä myös työpaikoilla. Työntekijät eivät esimerkiksi tule työpaikalle, jos he ovat sairaita.

Vapaa-ajalla luonnosta on tullut ihmisille tärkeä. Monet alkoivat liikkua luonnossa koronarajoitusten aikana.

Korona-aikana perheet alkoivat myös viettää enemmän aikaa yhdessä. Monet huomasivat, että onnea ei voi ostaa.

Hoitoalan tehtävät

Henkilö kirjoittaa tietokoneella, lähikuva käsistä näppäimistöllä.
Hoitajan työaikaa menee hukkaan, jos hänen pitää tehdä toimistotöitä. Kuva: Yle

Hoitoalan tehtäviin ehdotetaan muutoksia. Työryhmä on miettinyt, miten hoitoalan työntekijäpulaa voidaan helpottaa.

Työryhmä sanoo, että hoitoalalla hukataan työaikaa. Hoitajat tekevät myös työtehtäviä, joihin ei tarvita hoitoalan koulutusta.

Joissakin sairaanhoitopiireissä työtehtäviä jaetaan jo uudella tavalla. Hoitajien työtehtäviä on annettu esimerkiksi sihteereille ja potilaskuljettajille.

Työryhmän ehdotuksista kerrotaan tarkemmin helmikuun puolivälissä.

Onnettomuuksia Pakistanissa

Aasiassa Pakistanissa on tapahtunut 2 pahaa onnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli paljon ihmisiä.

Ainakin 40 ihmistä kuoli bussionnettomuudessa Länsi-Pakistanissa. Bussi syöksyi alas sillalta ja räjähti.

Luoteis-Pakistanissa tapahtui surullinen veneonnettomuus. Ainakin 10 lasta kuoli, kun vene kaatui. Vene kuljetti koululaisia, jotka olivat retkellä.

Jäätanssin pronssimitali

Nainen ja mies, joilla on mitalit kaulassa.
Suomen Julia Turkkila ja Matthias Versluis saivat pronssimitalit. Kuva: Tomi Hänninen - Chilipictures

Suomi on saanut mitalin taitoluistelun Euroopan mestaruuskilpailuissa. Juulia Turkkila ja Matthias Versluis tulivat jäätanssissa sijalle 3 ja toivat Suomelle pronssimitalin. 

Mitali on harvinainen. Edellisen kerran Suomi sai EM-mitalin jäätanssissa 28 vuotta sitten.

Jäätanssipari luistelemassa.
Turkkila ja Versluis Espoon EM-kisoissa. Kuva: Tomi Hänninen - Chilipictures

Suomalaiset ovat erityisen iloisia siksi, että mitali tuli kotikisoissa. Taitoluistelun EM-kilpailut järjestettiin tällä kertaa Suomessa, Espoossa.

Sää

sääkartta

Suomeen tulee maanantaina sateita. Etelässä sataa vettä ja räntää, muualla sataa lunta.

Lunta sataa eniten Keski-Suomessa. Lunta voi kertyä jopa 20 senttimetriä. Ajokeli on huono.

Maan keski- ja pohjoisosissa lumisade jatkuu vielä tiistaina. Etelässä ja lännessä sateet loppuvat tiistaina ja aurinko voi paistaa.

Lämpötila on etelässä vähän plussan puolella, pohjoisessa on vähän pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä