Sunnuntai 29.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta lentomatkaa Suomessa on tehty marraskuun loppuun mennessä?

Oikea vastaus:

24 miljoonaa.

2.Onko määrä kasvanut viime vuoteen verrattuna?

Oikea vastaus:

On. Lentomatkoja on 5 miljoona enemmän kuin viime vuonna.

3.Syödäänkö sianlihaa enemmän kuin aiemmin?

Oikea vastaus:

Ei. Sianlihaa syödään vähän vähemmän kuin ennen.

4.Paljonko suolaa saa syödä vuorokaudessa?

Oikea vastaus:

Ohje on, että suolaa saa syödä 5 grammaa päivässä.

5.Syövätkö naiset enemmän suolaa kuin miehet?

Oikea vastaus:

Eivät. Miehet syövät suolaa 3 grammaa enemmän päivässä kuin naiset.

6.Miksi suolaa ei saa syödä liikaa?

Oikea vastaus:

Suola on epäterveellistä. Suola esimerkiksi nostaa verenpainetta.

7.Mikä on Omakanta?

Oikea vastaus:

Omakanta on nettipalvelu, josta voi katsoa lääkärin kirjoittamia terveystietoja.

8.Miten vanhan lapsen terveystietoja äiti tai isä voi katsoa Omakannasta?

Oikea vastaus:

Tiedot näkyvät siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta.

9.Mitä tarvitaan, jotta voi katsoa isän tai äidin tietoja Omakannasta?

Oikea vastaus:

Valtakirja. Sen voi tehdä netissä.

10.Mitä 260 000 australialaista vaatii?

Oikea vastaus:

He vaativat, että Sydneyn uudenvuoden ilotulitus pitää perua.

11.Mihin ihmiset haluavat, että rahat käytetään?

Oikea vastaus:

Tulipalojen sammuttamiseen.

12.Missä osavaltiossa Sydney sijaitsee?

Oikea vastaus:

Sydney on Uuden Etelä-Walesin osavaltiossa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä