Sunnuntai 29.12.2019 (radio)

Ilmastonmuutos ja lentomatkustus

Finnairin Airbus 350 -lentokone laskeutuu Helsinki-Vantaan lentokentälle kesäpäivänä.
Finnairin Airbus 350 lentokone laskeutuu Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Aluksi uutinen ilmastonmuutoksesta ja lentomatkoista.

Lentomatkat nopeuttavat ilmastonmuutosta. Ihmiset kuitenkin lentävät enemmän kuin ennen. Suomessa tehtiin marraskuun loppuun mennessä 24 miljoonaa lentomatkaa. Tämä on 5 miljoonaa lentomatkaa enemmän kuin samana aikana viime vuonna.

Suomalaiset syövät edelleen myös paljon lihaa. Viime vuonna suomalainen söi lihaa keskimäärin 80 kiloa. Naudanlihaa ja sianlihaa syödään vähän vähemmän kuin ennen. Broileria syödään enemmän kuin ennen.

Myös lihan syöminen nopeuttaa ilmastonmuutosta.

Suolaa syödään liikaa

Merisuolaa, tomaattia ja leipää.
Merisuolaa, tomaattia ja leipää. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Melkein kaikki suomalaiset syövät liian paljon suolaa.

Ohje on, että aikuinen saa syödä suolaa 5 grammaa päivässä. Suomessa miehet syövät suolaa melkein 10 grammaa ja naiset 7 grammaa päivässä.

Suolaa on paljon esimerkiksi lihassa ja leivässä. Myös monessa kalaruoassa on paljon suolaa.

Suolaa ei saa syödä liikaa, koska se on terveydelle huono asia. Suola esimerkiksi nostaa verenpainetta.

Omakanta uudistuu

Lääkäri kuuntelee stetoskoopilla potilaan keuhkoja.
Alle 18-vuotiaan terveystiedot tulevat näkyville vanhempien Omakannassa vasta lääkärin arvion jälkeen. Potilaslaki vaatii, että lapsen kyky päättää omasta hoidosta on aina selvitettävä. Kuva: Jessica Edén/Yle

Omakanta-palvelu muuttuu vähän ensi vuonna. Omakanta on nettipalvelu, josta voi katsoa lääkärin kirjoittamia tietoja omasta terveydestä.

Ensi vuonna isä tai äiti voi katsoa Omakannasta myös lapsen terveystietoja. Lapsen tiedot näkyvät vanhemmille siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta.

Omakantaan tulee myös toinen muutos.

Ensi vuonna esimerkiksi sairaan oman isän tai äidin tietoja voi katsoa Omakannasta. Tähän pitää olla lupa eli valtakirja. Valtakirja tehdään netissä. Tämä on mahdollista vasta kesällä.

Sydneyn uudenvuoden ilotulitus

Ilotulitteita Sydneyn taivaalla.
Ilotulitteita Sydneyn taivaalla vuonna 2018. Kuva: Brendan Esposito / EPA

Australiassa yli 260 000 ihmistä vaatii, että Sydneyn kaupungin uudenvuoden ilotulitus pitää perua.

He sanovat, että ilotulitus on liian kallis. Ilotulituksiin käytettiin viime vuonna rahaa 3,6 miljoonaa euroa. Ihmisten mielestä rahat pitää käyttää tulipalojen sammuttamiseen. Australiassa on isoja maastopaloja.

Sydney on Uuden Etelä-Walesin osavaltiossa. Siellä ei saa maanantaista lähtien tehdä tulta ollenkaan. Sydneyn lähellä on uutenavuotena ehkä jopa 44 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä