Sunnuntai 29.9.2019 (radio)

Rinne: EU-maat puolustavat oikeusvaltioperiaatetta

Pääministeri Antti Rinne valmistautui Yle Radio Suomen Pääministerin haastattelutunnin suoraan lähetykseen Kesärannassa Helsingissä 29. syyskuuta.
Pääministeri Antti Rinne kertoi asiasta Yleisradion pääministerin haastattelutunti-ohjelmassa sunnuntaina. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

EU-maat puolustavat yhdessä oikeusvaltioperiaatetta. Pääministeri Antti Rinne sanoo, että EU-maat sopivat, että EU-rahoitus kytketään oikeusvaltioperiaatteeseen. Maan pitää noudattaa EU:n oikeusvaltioperiaatetta, että se voi saada EU-rahoitusta.

Oikeusvaltioperiaate tarkoittaa, että maassa pitää noudattaa lakia ja ihmisiä pitää kohdella hyvin. Valtio ei saa puuttua tiedotusvälineiden eli radion, television tai lehtien toimintaan.

Monet EU-maat sanovat, että Puola ja Unkari eivät ehkä noudata EU:n oikeusvaltioperiaatetta.

Osteoporoosin hoidossa on puutteita

Osteoporoosin eli luukadon mittaus.
Tässä mitataan luukatoa, eli osteoporoosia. Kuva: Yle

Osteoporoosin eli luukadon hoidossa on puutteita. Monet ihmiset, jotka sairastavat osteoropoosia, eivät ole saaneet tarpeeksi ohjeita sairauden hoitoon. Potilailta puuttuu tietoa sopivasta ruuasta ja liikunnasta. Kaikki osteoporoosipotilaat eivät ole saaneet ohjeita, miten kaatumista pitää varoa. Kaikille potilaille ei ole tehty hoitosuunnitelmaa.

Osteoporoosi on sairaus, joka tekee luut heikoiksi. Osteoporoosipotilaan luut voivat murtua helposti. Osteoporoosia sairastaa noin 400 000 suomalaista.

Oulussa jäi kiinni pimeitä takseja

sadepisaroita tuulilasissa
Poliisi tarkasti takseja Oulussa viikonloppuna. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Poliisi on löytänyt Oulussa paljon luvattomia takseja. Poliisi tarkasti takseja Oulussa viikonloppuna. Poliisi kertoo, että kaikilla kuljettajilla ei ollut autoon liikennelupaa tai taksinkuljettajan ajolupaa. Jotkut taksit eivät olleet rekisteröineet autoa taksikäyttöön.

Poliisi sanoo, että Oulun seudulla ajaa viikoittain kymmeniä luvattomia takseja. Luvattomat taksit eivät maksa veroja ja muita maksuja.


Puolikuva hymyilevästä Chiracista.
Jacques Chirac (1932–2019) Kuva: Patrick Kovarik / EPA

Ranskassa on pidetty muistojuhla Ranskan entiselle presidentille Jacques Chiracille. Chirac kuoli torstaina. Hän oli 86-vuotias. Suuri muistojuhla järjestettiin sunnuntaina päivällä Pariisissa.

Jacques Chirac haudataan maanantaina Montparnassen hautausmaalle Pariisissa. Jacques Chirac oli Ranskan presidentti vuodesta 1995 vuoteen 2007.

Pohjois-Lapissa satoi ensilumi

Ensilunta Nuorgamissa.
Ensilunta Nuorgamissa tiesääkameran kuvassa. Kuva: Väylävirasto

Pohjois-Lapissa on satanut ensilumi. Utsjoella oli aamulla lunta maassa 2 senttimetriä (cm). Meteorologit sanovat, että syyskuun loppu on tavallinen aika sille, että Pohjois-Lapissa sataa ensilumi. Eteläisessä Suomessa ensilumi sataa paljon myöhemmin, usein vasta marraskuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä