Sunnuntai 30.10.2016 (radio)
Italian maanjäristys
Italiassa on ollut maanjäristys. Järistyksessä ei kuollut ihmisiä, mutta loukkaantuneita on paljon.
Maanjäristys tapahtui Keski-Italiassa. Maanjäristys rikkoi taloja monissa kaupungeissa. Se teki suuria vahinkoja esimerkiksi pienessä Norcian kaupungissa.
Keski-Italiassa on ollut viime aikoina monta maanjäristystä. Alueelta on lähtenyt pois paljon asukkaita.
Vanhemmat työntekijät
Työelämässä yli 50-vuotiaalla miehellä on suurin riski saada potkut. Riski on monta kertaa suurempi kuin nuorilla. Myös naisia irtisanotaan vähemmän kuin miehiä.
Esimerkiksi kaupan alalla ja palvelualoilla yli 50-vuotiailla miehillä on selvästi suurempi riski saada potkut kuin nuorilla. Teollisuudessa potkujen riski ei ole enää niin suuri kuin ennen.
Firmat myös palkkaavat mieluummin nuoria kuin vanhoja työntekijöitä uusiin vakituisiin työpaikkoihin.
Lasten valehtelu

Aikuinen ei aina huomaa, jos lapsi valehtelee. Uusi amerikkalainen tutkimus kertoo, että aikuinen huomaa vain noin 50 prosenttia lapsen valehtelusta.
Suomalainen asiantuntija Nina Sajaniemi sanoo, että aikuiset uskovat liian helposti, mitä lapsi sanoo. Aikuinen huomaa valehtelun paremmin, jos hän katsoo lapsen ilmeitä.
Sajaniemi sanoo myös, että lapsi ei usein aio valehdella. Lapsi vain miettii, mitä aikuinen haluaa kuulla, ja sanoo sitten niin. Pieni lapsi ei ehkä edes ymmärrä, että hän valehtelee.
Aikuiset itse luulevat, että he huomaavat lasten valehtelun melko helposti, mutta niin ei siis ole.
Ruotsin kieli
Maanantaina alkaa ruotsalaisuuden viikko. Viikon aikana järjestetään ruotsinkielisiä tapahtumia eri puolilla Suomea, esimerkiksi Helsingissä ja Turussa.
Viikon tärkein päivä on sunnuntai. Silloin on Ruotsalaisuuden päivä eli ruotsiksi Svenska dagen.
Ruotsalaisuuden päivä on aina 6. marraskuuta. Silloin juhlitaan ruotsin kieltä, joka on Suomen toinen virallinen kieli.
Noin 300 000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia asuu eniten rannikkoalueilla. Suomenruotsalainen kulttuuri on kuitenkin tärkeää koko Suomelle.
Monet kuuluisat suomalaiset ovat ruotsinkielisiä. Esimerkiksi kirjailija Tove Janssonin ja presidentti, marsalkka Mannerheimin äidinkieli oli ruotsi.