Sunnuntai 30.10.2016 (radio)

Italian maanjäristys

Maanjäristyksen aiheuttamaa tuhoa Italiassa.
Maanjäristys teki suuria vahinkoja. Kuva: Alberto orsini / EPA

Italiassa on ollut maanjäristys. Järistyksessä ei kuollut ihmisiä, mutta loukkaantuneita on paljon.

Italian kartta.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Maanjäristys tapahtui Keski-Italiassa. Maanjäristys rikkoi taloja monissa kaupungeissa. Se teki suuria vahinkoja esimerkiksi pienessä Norcian kaupungissa.

Keski-Italiassa on ollut viime aikoina monta maanjäristystä. Alueelta on lähtenyt pois paljon asukkaita.

Vanhemmat työntekijät

Tyhjä pöytä
Usein irtisanotaan yli 50-vuotiaita miehiä. Kuva: Yle

Työelämässä yli 50-vuotiaalla miehellä on suurin riski saada potkut. Riski on monta kertaa suurempi kuin nuorilla. Myös naisia irtisanotaan vähemmän kuin miehiä.

Esimerkiksi kaupan alalla ja palvelualoilla yli 50-vuotiailla miehillä on selvästi suurempi riski saada potkut kuin nuorilla. Teollisuudessa potkujen riski ei ole enää niin suuri kuin ennen.

Firmat myös palkkaavat mieluummin nuoria kuin vanhoja työntekijöitä uusiin vakituisiin työpaikkoihin.

Lasten valehtelu

Kuvassa lapsi ja pehmolelu.
Pieni lapsi sanoo, mitä aikuinen haluaa kuulla. Kuva: Kia-Frega Tyynismaa

Aikuinen ei aina huomaa, jos lapsi valehtelee. Uusi amerikkalainen tutkimus kertoo, että aikuinen huomaa vain noin 50 prosenttia lapsen valehtelusta.

Suomalainen asiantuntija Nina Sajaniemi sanoo, että aikuiset uskovat liian helposti, mitä lapsi sanoo. Aikuinen huomaa valehtelun paremmin, jos hän katsoo lapsen ilmeitä.

Sajaniemi sanoo myös, että lapsi ei usein aio valehdella. Lapsi vain miettii, mitä aikuinen haluaa kuulla, ja sanoo sitten niin. Pieni lapsi ei ehkä edes ymmärrä, että hän valehtelee.

Aikuiset itse luulevat, että he huomaavat lasten valehtelun melko helposti, mutta niin ei siis ole.

Ruotsin kieli

Tove Jansson.
Tove Jansson kirjoitti Muumi-kirjat ruotsiksi. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Maanantaina alkaa ruotsalaisuuden viikko. Viikon aikana järjestetään ruotsinkielisiä tapahtumia eri puolilla Suomea, esimerkiksi Helsingissä ja Turussa.

Viikon tärkein päivä on sunnuntai. Silloin on Ruotsalaisuuden päivä eli ruotsiksi Svenska dagen.

Ruotsalaisuuden päivä on aina 6. marraskuuta. Silloin juhlitaan ruotsin kieltä, joka on Suomen toinen virallinen kieli.

Marsalkka Mannerheim Lappeenrannan Upseerikerhon seinällä.
Mannerheimin äidinkieli oli ruotsi. Kuva: Yle

Noin 300 000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia asuu eniten rannikkoalueilla. Suomenruotsalainen kulttuuri on kuitenkin tärkeää koko Suomelle.

Monet kuuluisat suomalaiset ovat ruotsinkielisiä. Esimerkiksi kirjailija Tove Janssonin ja presidentti, marsalkka Mannerheimin äidinkieli oli ruotsi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä