Sunnuntai 30.12.2018 (radio)

Tulorekisteri tulee käyttöön ensi vuonna

100 ja 200 euron setelit.
Verohallinto pitää yllä uutta tulorekisteriä ja lupaa, että tietoturva on kunnossa. Kuva: Euroopan Keskuspankki

Suomessa otetaan vuodenvaihteessa käyttöön uusi tulorekisteri.

Se kokoaa yhteen esimerkiksi kansalaisten palkkatietoja. Myös eläkkeet ja etuudet näkyvät rekisterissä vuoden kuluttua.

Rekisteriä pitää yllä Verohallinto. Se sanoo, että rekisterin tietoturva on kunnossa.

Virkailijat voivat nähdä vain työtehtäviin kuuluvat tiedot. Tietoihin pääsevät monet viranomaiset, aluksi esimerkiksi verottaja, Kela ja työeläkelaitokset.

Tavalliset kansalaiset pääsevät näkemään vain omia tietoja.

Etelä-Korean presidentti sai kirjeen Pohjois-Korealta

Moon Jae-in ja Kim Jong-un kättelevät Pyongyangissa.
Pohjois-Korean ja Etelä-Korean suhteet ovat tärkeät maailmanpolitiikassa. Kuva: AFP

Pohjois-Korean johtaja haluaa tavata Etelä-Korean presidentin ensi vuonna entistä säännöllisemmin.

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-Un on lähettänyt presidentti Moon Jae-inille kirjeen. Kim ehdottaa keskusteluja ydinaseriisunnasta Korean niemimaalla.

Kim ja Moon ovat tavanneet tänä vuonna 3 kertaa. Kim lupasi viime huippukokouksessa vierailla Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa. On mahdollista, että vierailu toteutuu ensi vuoden alkupuolella.

NYT: Saudi-Arabia on palkannut lapsisotilaita

Mies seisoo tehtaan raunioissa.
New York Times kirjoittaa, että Saudi-Arabia on palkannut lapsisotilaita Jemenin sotaan. Kuva: AFP

New York Times -sanomalehti kertoo, että Saudi-Arabia on palkannut lapsisotilaita. Lapsisotilaita on palkattu Sudanin Darfurista taistelemaan Saudi-Arabian puolesta Jemenin sodassa.

Lehti on haastatellut useita alaikäisiä, jotka ovat palanneet rintamalta. Lapsisotilaat paljastivat, että Saudi-Arabia maksaa heille vajaat 500 euroa kuukaudessa.

Sudan on mukana saudien johtamassa liittoumassa Jemeniä vastaan.

Saudi-Arabia kiistää lapsien värväämisen rintamalle.

Ilotulitteita takavarikoitiin asunnosta Hampurissa

Ilotulitteita
Kuva: AOP

Saksassa Hampurin poliisi kertoo suuresta ilotulitteiden takavarikosta.

Poliisi takavarikoi 850 kiloa ilotulitteita ja paukkupommeja 23-vuotiaan miehen asunnosta. Saksassa yksityishenkilö saa säilyttää ilotulitteita enintään 1 kilon.

Viime uutenavuotena Saksassa 2 ihmistä kuoli ilotulitteiden takia. 5 ihmistä menetti ruumiinosia, ja 1 lapsi loukkaantui.

Uudenvuoden sää on huono ilotulitteille

Lumimyräkkä.
Keski-Suomessa ja Kainuussa lunta voi sataa 20 senttimetriä. Kuva: Riikka Rautiainen, Yle Kemi

Suomessa vuosi vaihtuu lumisateessa ja kovassa tuulessa. Siksi uudenvuodenyö ei ole hyvä ilotulituksille.

Ylen meteorologi Matti Huutonen kertoo, että Suomen yli liikkuu vuodenvaihteessa voimakas matalapaine. Huono sää jatkuu vielä uudenvuodenpäivänä.

Keskiviikon vastaisena yönä voi olla myrskyä. Myös sähkökatkokset ovat mahdollisia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä