Sunnuntai 30.4.2017 (radio)

 

Opiskelijoiden juhla

Opiskelijat pesevät Havis Amanda -patsasta vappuaattona Helsingin keskustassa
Opiskelijat pesivät Havis Amandan patsaan, ennen kuin he panivat ylioppilaslakin patsaan päähän. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Vappu on alkanut. Sunnuntaina on juhlittu vappuaattoa. Vappupäivä on maanantaina.

Suomessa vappu on tärkeä juhla opiskelijoille. Opiskelijat ovat järjestäneet isoja tapahtumia myös tänä vappuaattona.

Esimerkiksi Helsingissä opiskelijat ovat panneet ylioppilaslakin Havis Amandan päähän. Havis Amanda eli Manta on patsas Helsingin Kauppatorilla. Se saa joka vuosi ylioppilaslakin vappuaattona kello 18. Myös tänä vuonna Kauppatori oli täynnä opiskelijoita.

Yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijat kulkevat vappuna ylioppilaslakki päässä. Monella on myös haalarit eli opiskelijajärjestön puku. Puvusta näkee, mitä alaa opiskelija opiskelee.

Myös monet vanhemmat suomalaiset käyttävät vappuna omaa vanhaa ylioppilaslakia.

Vapputavat

Tippaleipää
Vappuna syödään tippaleipiä. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Suomalaiseen vappuun kuuluu monia tapoja. Vappua on vietetty samalla tavalla kuin nykyään noin 100 vuotta.

Simalasi pöydällä.
Vappuna juodan simaa. Kuva: Yle

Vapun herkut ovat munkki ja tippaleipä. Vapun juoma on sima. Se tehdään vedestä, fariinisokerista ja sitruunasta. Suomalaiset juovat vappuna myös paljon alkoholia.

Vapun koristeita ovat vappuviuhka ja ilmapallo. Iso ja värikäs ilmapallo on monen lapsen mielestä vapun paras asia.

Työläisten juhla

Vappumarssijoita Helsingissä 1983.
Vappumarssi vuonna 1983. Kuva: Martti Juntunen / Yle

Vappupäivä eli toukokuun 1. päivä on työntekijöiden eli työläisten juhlapäivä. Työläisten vappua vietetään ympäri maailmaa.

Työläisten vappu alkoi USA:ssa 1800-luvulla. Se levisi nopeasti myös Eurooppaan. Silloin työläiset vaativat parempia työoloja, esimerkiksi 8 tunnin työpäivää.

Nykyään vappujuhlia järjestävät poliittiset puolueet. Puolueet järjestävät myös vappumarsseja. Aikaisemmin vappumarsseilla oli mukana tosi paljon ihmisiä, mutta nykyään vähemmän.

Kevään juhla

Sadekuurot verottivat selvästi yleisön määrää Vallilan vapputansseissa, mutta sentään muutamat parit ihan konkreettisesti tanssivatkin.
Vappuaaton juhlissa tarvittiin paksuja vaatteita myös tänä vuonna. Kuva: Tuomo Björksten/Yle

Vappu on monille kevään juhla. Ongelma on kuitenkin se, että lämmin kevät ei Suomessa tavallisesti ala vielä vappuna.

Myös tänä vuonna vappuaatto on ollut kylmä. Vappupäivä on Etelä-Suomessa vähän lämpimämpi ja aurinkoisempi.

Bottaksen voitto

Valtteri Bottas ja Sebastian Vettel kättelevät maalissa.
Valtteri Bottas (keskellä valkoisessa puvussa) saa onniteluja maalissa. Kuva: AOP

Vielä iloinen urheilu-uutinen formula-autojen maailmasta.

Suomalainen formulakuski Valtteri Bottas on saanut hienon voiton. Bottas oli paras kuljettaja formula ykkösten Venäjän osakilpailussa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Bottas voitti osakilpailun.

Selkouutiset toivottaa kaikille hauskaa vappua!

vappupalloja, serpentiini
Kuva: Jenny Säkkinen / Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä