Sunnuntai 30.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon Suomeen saadaan koronarokotteita ensi viikolla?

Oikea vastaus:

Yli 350 000 annosta.

2.Kuinka monta prosenttia suomalaisista on rokotettu?

Oikea vastaus:

44 prosenttia.

3.Kuinka monta päivää ennakkoäänestys on ollut auki sunnuntaina?

Oikea vastaus:

5 päivää.

4.Kuinka kauan ennakkoäänestysaikaa on?

Oikea vastaus:

Yhteensä 2 viikkoa. 8.6. asti.

5.Milloin on varsinainen vaalipäivä?

Oikea vastaus:

13.6.

6.Ovatko työpaikkailmoitukset selviä?

Oikea vastaus:

Eivät monien ihmisten mielestä ole.

7.Mikä tieto työpaikkailmoituksista usein puuttuu?

Oikea vastaus:

Tieto palkasta.

8.Miksi kuntien omistus energiayhtiöissä vähenee?

Oikea vastaus:

Kunnat myyvät energiayhtiöitä, että kunnat saavat rahaa.

9.Milloin monet kunnat ehkä myyvät omistuksiaan energiayhtiöissä?

Oikea vastaus:

Syksyllä, koska silloin tehdään budjetti ensi vuodelle.

10.Ovatko nimenvaihtopyynnöt lisääntyneet vai vähentyneet?

Oikea vastaus:

Ne ovat lisääntynee vähän viime vuosina.

11.Mikä on yleisin syy, että ihminen haluaa vaihtaa nimen?

Oikea vastaus:

Yleisin syy on, että Ihminen haluaa muuttaa kutsumanimen viralliseksi nimeksi.

12.Onko tavallista vaihtaa nimeä avioeron jälkeen?

Oikea vastaus:

Kyllä. Se on tavallinen syy vaihtaa sukunimeä.

13.Tuleeko pohjoisessa sateita maanantaina?

Oikea vastaus:

Ei.

14.Tuleeko Etelä-Suomessa sateita maanantaina?

Oikea vastaus:

Kyllä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä