Sunnuntai 30.5.2021 (radio)

Koronarokotteet

Koronarokotepulloja Saksassa
Suomeen saadaan nyt hyvin koronarokotteita. Kuva: Markus Matzel / AOP

Suomeen saadaan ensi viikolla ennätyspaljon koronarokotteita. Suomeen tulee yli 350 000 koronarokoteannosta. Se on suurin määrä 1 viikossa tähän asti.

Myös seuraavilla viikoilla Suomeen tulee paljon koronarokotteita. Koska rokotteita saadaan nyt paljon, rokotukset etenevät Suomessa hyvin.

Koronarokotuksen ensimmäisen annoksen on saanut nyt 44 prosenttia suomalaisista eli yli 2,4 miljoonaa ihmistä.

Ennakkoäänestys

Ennakkovaalivirkailija laittoi äänestyslipukkeen uurnaan 26. toukokuuta.
Virkailija pudottaa ennakkoäänestyskuoren uurnaan. Kuva: Silja Viitala / Yle

Tänään sunnuntaina on kuntavaalien 5. ennakkoäänestyspäivä.

Äänestämässä on käynyt yli 430 000 suomalaista eli melkein 10 prosenttia äänioikeutetuista.

Kuntavaalien ennakkoäänestysaika on 2 viikkoa. Viimeinen ennakkoäänestyspäivä on 8. kesäkuuta. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13. kesäkuuta.

Lisätietoa kuntavaaleista: Kuntavaalit 2021 selkokielellä

Yle järjestää selkotentin eli kuntavaalitentin selkosuomeksi 4.6.

Työpaikkailmoitukset

Joensuun kaupungin uusittu työpaikkailmoitus Kauppalehdessä.
Ihmiset toivovat kunnilta selkeämpiä työpaikkailmoituksia. Kuva: Janne Ahjopalo / Yle

Monien ihmisten mielestä työpaikkailmoitukset ovat epäselviä. Asia selviää uudesta tutkimuksesta.

Työnhakijat haluavat tietää, paljonko työstä maksetaan palkkaa. Monissa työpaikkailmoituksissa palkkaa ei kuitenkaan kerrota selvästi.

Varsinkin kunta-alan työpaikkailmoituksissa tiedot työpaikasta ja palkasta ovat usein epäselviä. Ihmiset sanovat, että he haluavat tietää palkan.

Kuntien energiayhtiöt

Etelä-Savon Energian Pursialan voimalaitos.
Monilla kunnilla on Suomessa oma energiayhtiö. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Kuntien omistus energiayhtiöissä vähenee. Moni kunta myy ehkä kunnan energiayhtiön pääomasijoittajille, että kunta saa rahaa.

Moni kunta harkitsee energiayhtiön myyntiä, koska kuntien talous heikkenee.

Energiayhtiöiden myynti vilkastuu ehkä syksyllä. Silloin kunnissa tehdään budjetti seuraavalle vuodelle.

Nimenvaihto

Lähikuva kalenterista, viikonpäiviä ja nimiä.
Kuvassa on nimipäiväkalenteri. Nimenmuutosta haki viime vuonna noin 15 000 suomalaista. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Aiempaa useammat suomalaiset haluavat vaihtaa etunimeä tai sukunimeä. Viime vuonna nimen vaihtoa pyysi noin 15 000 suomalaista. Nimenvaihtohakemukset ovat lisääntyneet jonkin verran viime vuosina.

Tavallinen syy etunimen vaihtoon on, että ihminen muuttaa kutsumanimen viralliseksi nimeksi.

Tavallinen syy sukunimen vaihtoon on paluu vanhaan sukunimeen avioeron jälkeen.

Sää

Maanantain sääkartta.
Maanantaina maan etelä- ja keskiosan yli kulkee sateita.

Maanantaina maan keski- ja eteläosassa tulee sateita. Muualla on poutaa eli ei sada. Maanantain ylin lämpötila on 12 ja 18 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on vähän viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä