Sunnuntai 30.6.2019 (radio)

Tapaaminen Koreoiden rajalla

Donald Trump ja Kim Jong-un.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un. Kuva: Brendan Smialowski / AFP

Yhdysvaltain ja Pohjois-Korean johtajat ovat tavanneet.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapasivat tänään sunnuntaina Pohjois- ja Etelä-Korean välisellä rajalla.

Trump ja Kim tervehtivät ja kävelivät sitten yhdessä rajalinjan yli Pohjois-Korean puolelle. Sen jälkeen he kävelivät yhdessä Etelä-Korean puolelle.

Trump sanoi, että tapaaminen rajalla oli ystävyyden osoitus. Trump ja Kim myös keskustelivat vajaan tunnin ajan.

Euroopan helle

Ihmiset jäähdyttelevät
Pariisissa ihmiset vilvoittelevat suihkulähteessä. Kuva: AOP

Euroopan helleaalto alkaa vähitellen helpottaa.

Ranskassa ja Espanjassa lämpötila on vähän laskenut jo tänään sunnuntaina. Saksassa sää alkaa viiletä huomenna.

Helleaalto on kärventänyt Etelä- ja Keski-Eurooppaa noin viikon. Kuumuuteen on kuollut ainakin 8 ihmistä.

Kuumassa säässä on syttynyt useita maastopaloja esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa. Espanjassa maastoa on palanut yli 2000 hehtaaria. Ranskassa on ilmoitettu noin 40 tulipaloa.

Migreeni

Nainen istuu sohvalla ja pitelee päätään.
Migreeni on tavallisempaa naisilla kuin miehillä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Moni suomalainen sairastaa migreeniä.

Suomen Migreeniyhdistys sanoo, että migreeniä sairastaa ainakin 700 000 suomalaista. Migreeni on tavallisempaa naisilla kuin miehillä.

Migreeni on sairaus, jossa ihminen saa kovia päänsärkykohtauksia. Monet erilaiset asiat voivat saada kohtauksen alkamaan. Esimerkiksi valojen välke, sään vaihtelu, stressi tai alkoholi voivat saada migreenikohtauksen alkamaan.

Osa migreenipotilaista on migreenikohtauksen aikana täysin toimintakyvytön eli he eivät pysty tekemään yhtään mitään. Osa potilasta saa apua lääkkeistä.

Migreenin estoon on syksyllä tulossa uusia lääkkeitä.

Maakotkat

Kaksi nuorta maakotkanpoikasta odottelee pesässä ruokaa.
Kaksi nuorta maakotkanpoikasta odottaa pesässä ruokaa. Kuva: Taito Siira. Ylen ohjelmasta Kotkaperhe.

Maakotkan elämästä on saatu uutta tietoa. Uutta tietoa on saatu, kun maakotkan pesää on seurattu kameran avulla.

Suomen luonnonsuojeluliiton pesäkamera on paljastanut esimerkiksi, että maakotkan yleisin saalis on kurjen poikanen. Maakotkan ruokalistalla on myös joutsenen poikasia.

Kotkaemo on myös innokas siivoamaan. Emo siivoaa ahkerasti luita ja muuta saalisjätettä pois pesästä.

Uusi tieto on myös se, että maakotkan poikanen voi jo alle kuukauden ikäisenä olla yksin pesällä jopa vuorokauden ajan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä