Sunnuntai 3.11.2019 (radio)

Rikkaiden verotus edullista

Kuvassa seteleitä viuhkana
Omistaja saa firmasta rahaa, jota verotetaan vähemmän kuin palkkaa. Kuva: Pxhere CC0


Verotus on Suomessa hyvä rikkaille ihmisille. Yle kysyi tutkijalta, miten verotus vaikuttaa rikkaisiin. Tutkija sanoo, että Suomessa on joukko tosi rikkaita ihmisiä, joita Suomen verotus suosii.

Tosi rikkaat omistavat firmoja. He saavat firmoista rahaa, jota verotetaan vähemmän kuin tavallista palkkaa.

Tutkija sanoo, että tosi rikkaat eivät ehkä osta firmaan uusia koneita, koska siitä ei saa paljon hyötyä verotuksessa. Rahat käytetään sijoituksiin, koska niiden verotus on pienempää.

Kauppoihin tuli hintaskannereita

Käsiskannereita Riihimäen Prismassa
Hintaskannereita kaupassa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Kaupat kokeilevat uutta tekniikkaa, jolla lasketaan ostosten hinta. Joissakin kaupoissa on skannerit, joilla asiakas voi lukea tuotteen hinnan, kun hän ottaa tuotteen hyllystä ja laittaa sen koriin.

Skannerista näkee, paljonko ostokset maksavat yhteensä. Joissakin kaupoissa voi sakannata ostokset älypuhelimella.

Ostoksia ei tarvitse nostaa kassalla hihnalle. Kassa saa ostosten hinnan suoraa skannerista tai älypuhelimesta. Uutta tekniikkaa tulee kauppoihin vähitellen.

USA vastaanottaa vähemmän pakolaisia

Keski-Amerikan maista sekä Kuubasta lähtöisin olevia siirtolaisia Santa Fen kansainvälisellä sillalla Meksikossa lokakuussa 2018.
Siirtolaisia Santa Fen kansainvälisellä sillalla Meksikossa. Kuva: Favia Lineli Lucero / EPA

USA vähentää pakolaisten määrää. USA päästää maahan vähemmän pakolaisia kuin ennen. USA:n presidentti Donald Trump on määrännyt, että USA:han saa tulla ensi vuonna 18 000 pakolaista. Määrä on pienempi kuin koskaan ennen.

Edellisen presidentin Barak Obaman kaudella USA:han sai tulla 85 000 pakolaista vuodessa uudelleensijoitusohjelmaan. Uudelleensijoitusohjelma tarkoittaa, että pakolaiset pyytävät ulkomailla lupaa tulla USA:han.

Sää on kylmää

Sääennuste ylimmistä lämpötiloista tulevan viikon maanantaista keskiviikkoon.
Päivälämpötilat. Kuva: Kerttu Kotakorpi / Yle

Suomeen tulee kylmää ilmaa. Sää on alkuviikolla kylmempää kuin yleensä marraskuun alussa. Maanantaina on poutaa eli ei sada. Myös aurinko voi paistaa. Tuuli voi olla kovaa ja tuntua kylmältä.

Etelä-Suomessa on vähän pakkasta tai muutama lämpöaste. Pohjoisessa on pakkasta 5-15 astetta.

Keskiviikon jälkeen pakkaset heikkenevät ja loppuviikolla voi tulla sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä