Sunnuntai 3.12.2017 (radio)

Maahanmuuton kannattajien määrä on kasvanut

Savon ammatti- ja aikuisopisto edelläkävijä maahanmuuttajien osaamisen kartoituksessa
Maahanmuuton kannattajia on nyt enemmän kuin vastustajia. Kuva: Heli Laitinen
Suomalaiset tuntuvat nyt suhtautuvan maahanmuuttoon myönteisesti. Sanomalehti Helsingin Sanomat kertoo, että lähes puolet suomalaisista haluaa Suomeen enemmän maahanmuuttajia. Lehden kyselyssä 47 prosenttia vastaajista sanoi, että maahanmuuttajia voi tulla enemmän.

Maahanmuuttoa vastustavia on nyt vähemmän kuin sen kannattajia. Maahanmuuttoa vastusti 41 prosenttia kyselyn vastaajista.

Helsingin Sanomat kertoo, että vuonna 2010 maahanmuuton vastustajia oli selvästi enemmän.

Suomen Punainen Risti auttaa löytämään ystävän

Lasipurkkeja, joissa on sisällä joulukoristeita ja metallilankakahva. Yhden purkin kyljessä on arabiankielistä tekstiä.
Näin joulun alla ystävän kanssa voi vaikka askarrella. Kuva: Anniina Wallius / Yle
Moni Suomeen tullut ulkomaalainen on löytänyt ystävän Suomen Punaisen Ristin avulla. Suomen Punainen Risti järjestää SuomiKamu-toimintaa.

Siinä oleskeluluvan saanut ja vapaaehtoinen suomalainen voivat etsiä ystävää, jonka kanssa voi vaikka käydä kahvilla tai kävelyllä.

Suomalaisen ystävän tuki on tärkeää varsinkin silloin, kun oleskeluluvan saaja muuttaa vastaanottokeskuksesta omaan kotiin.

Sote-uudistus valmistuu, sanoo pääministeri

Pääministeri Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Pääministeri Juha Sipilä sanoo, että hallitus saa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen ajoissa valmiiksi.

Sote-uudistuksen tekeminen on ollut vaikeaa, koska siihen liittyy monia lakeja.

Pääministeri Juha Sipilä sanoi tänään sunnuntaina, että hallituspuolueet keskusta, kokoomus ja siniset saavat uudistuksen tehtyä.

Perussuomalaisten presidenttiehdokas

Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari oli tavattavissa Hakaniementorilla sunnuntaina 3. joulukuuta 2017.
Laura Huhtasaari on perussuomalaisten presidenttiehdokas. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva
Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari on aloittanut vaalikampanjan. Huhtasaaren presidentinvaalikampanjan iskulause on Suomi takaisin.

Hänellä on tähän asti ollut kannatuskyselyissä vain vähän kannatusta.

Tänä yönä voi nähdä superkuun

Kuu
Sunnuntain ja maanatain välisenä yönä voi nähdä superkuun. Kuva: Ernie Wright / NASA Goddard's Scientific Visualization Studio
Tänä yönä kannattaa kurkata taivaalle. Pilvien välistä saattaa näkyä täysikuu, joka on hieman suurempi ja kirkkaampi kuin yleensä. Nyt on superkuun aika.

Superkuu tarkoittaa sitä, että Maa, Aurinko ja Kuu ovat suorassa linjassa ja tämän lisäksi Kuu on vielä radallaan lähimpänä Maata.

Tämä on tänä vuonna ainoa yö, jolloin voi nähdä superkuun.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä