Sunnuntai 31.3.2019 (radio)

Aktiivimalli muuttuu

Aktiivimallia vastustava mielenosoitus Helsingin Senaatintorilla.
Mielenosoitus aktiivimallia vastaan. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Työttömien aktiivimalli muuttuu maanantaina.

Aktivimallista on ollut paljon kiistaa. Työtön saa työttömyysetuutta vain, jos hän täyttää mallin ehdot. Hänen täytyy hakea tarpeeksi usein työtä tai olla tarpeeksi työssä. Aktiivisuutta ovat myös työvoimakoulutus, opiskelu tai työkokeilu.

Nyt työttömille tulee lisää mahdollisuuksia täyttää aktiivimallin ehdot. Esimerkiksi ammattiliiton, kunnan tai yhdistyksen työllisyyskoulutus hyväksytään.

Tähän asti järjestäjä on voinut olla vain työvoimaviranomainen. Koulutuksen pitää edelleen tukea työllistymistä.

Kiteellä sattui paha onnettomuus

Kolme ihmistä kuoli henkilöauton ja pienoisbussin kolarissa Kiteellä 31. maaliskuuta 2019. Onnettomuus sattui hieman aamukahden jälkeen yöllä Kuutostiellä pari kilometriä etelään Kiteen ja Tohmajärven kunnanrajalta.
Onnettomuus sattui pari kilometriä etelään Kiteen ja Tohmajärven kunnanrajalta. Kuva: Hannu Rissanen / Lehtikuva

3 ihmistä on kuollut liikenneonnettomuudessa Kiteellä Pohjois-Karjalassa.

Henkilöauto ja pienoisbussi ajoivat nokkakolarin valtatiellä 6 aamuyöllä. 3 ihmistä loukkaantui. Heistä yhden tila on erittäin vakava

Poliisi epäilee, että henkilöauton kuljettaja ajoi erittäin kovaa ylinopeutta. Kuljettajaa epäillään myös törkeästä rattijuopumuksesta.

Zuzana Čaputová voitti Slovakian presidentinvaalit

Zuzana Čaputová otti vastaan onnitteluja ja kukkia Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa vaalivoittonsa varmistuttua varhain sunnuntaina.
Vaalivoittaja Zuzana Čaputová sai kukkia presidentinvaalien jälkeen. Kuva: AFP/Lehtikuva

Slovakiassa Zuzana Čaputová on voittanut presidentinvaalit.

Čaputová on maan ensimmäinen naispresidentti. Hän sai 58 prosenttia äänistä. Čaputová on ollut hallituksen näkyvä kriitikko ja korruption vastainen aktivisti.

Vastaehdokas toisella kierroksella oli Slovakian nykyinen EU-komissaari, komission varapuheenjohtaja Maroš Šefčovič.

Vaalikampanjat ovat kalliita

Vaalijulisteita kadulla
Eduskuntavaalien mainokset tulivat katukuvaa tänään. Kuva: Sini Järnström / Yle

Eduskuntavaalien kampanjat maksavat ehdokkaalle paljon rahaa.

Vaalibudjetit ovat kasvaneet 2000-luvulla. Vuoden 2015 vaaleissa kansanedustajaksi päässyt maksoi kampanjasta keskimäärin 40 000 euroa. Muiden ehdokkaiden budjetti oli keskimäärin 8000 euroa. Valituksi tulleet maksoivat noin kolmasosan kampanjasta itse.

Kevään eduskuntavaalit ovat sunnuntaina 14. huhtikuuta. Ennakkoäänestys alkaa 3. huhtikuuta eli ensi keskiviikkona.

Lokit ovat uhanalaisia

Selkälokki seisoo paalun päällä
Selkälokki. Kuva: Anniina Wallius / Yle

Ympäristökemikaalit ovat pienentäneet lokkikantoja. Joistain lajeista on tullut uhanalaisia, eli ne ovat vaarassa hävitä.

Esimerkiksi selkälokki on jo erittäin uhanalainen. Sen on vähentynyt 50 prosenttia 10 vuodessa.

Selkälokki syö silakkaa ja on Suomen lokkilajeista ainoa, joka muuttaa Afrikkaan asti. Selkälokki on uhanalainen, koska sen ravintoon joutuu paljon myrkkyjä.

Vaarassa ovat myös harmaalokki, merilokki ja naurulokki. Ne ovat vähentyneet noin 30 prosenttia 10 vuodessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä