Sunnuntai 31.5.2020 (radio)


Koronarajoitukset

Nuorisotilan ulko-ovi.
Nuorisotilat avaavat ovet maanantaina. Kuva: Anne-Maria Niskanen / Yle

Monet koronarajoitukset muuttuvat maanantaina eli kesäkuun 1. päivä. Rajoitukset eivät ole enää yhtä ankaria kuin ennen.

Uusi asia on esimerkiksi se, että nyt 50 ihmistä saa kokoontua eli tulla samaan tilaisuuteen. Tähän asti enintään 10 ihmistä on saanut kokoontua.

Myös ravintolat aukeavat maanantaina. Ravintolat eivät saa kuitenkaan päästää sisälle yhtä paljon asiakkaita kuin ennen.

Maanantaista lähtien myös esimerkiksi museot, nuorisotilat ja harrastustilat saavat olla auki. Myös urheilukilpailuja voidaan järjestää.

Koronarajoituksia voidaan helpottaa, koska koronatilanne on Suomessa hyvä. Uusia tartuntoja ja kuolemantapauksia on vähän.

Viranomaiset seuraavat koronatilannetta tarkkaan. Jos koronatapausten määrä alkaa kasvaa, rajoituksia voidaan taas tiukentaa.

Tärkeää on, että ihmiset edelleen noudattavat koronaohjeita. Esimerkiksi hyvä käsihygienia ja turvavälit ovat tärkeitä.

Al-Holin suomalaiset

Naisia ja lapsi Al-Holin leirillä.
Al-Holin pakolaisleirillä on Isis-terroristien perheitä. Kuva: Otso Reunanen / Yle

Joukko suomalaisia on tullut takaisin Suomeen syyrialaiselta pakolaisleiriltä.

Suomi toi sunnuntaina 3 perhettä Turkin kautta Suomeen. Perheiden lapset ovat alle 10-vuotiaita.

Perheet olivat Al-Holin pakolaisleirillä Syyriassa. Leirillä asuu paljon Isis-teroristien perheenjäseniä.

Leirillä on ollut noin 40 suomalaista naista ja lasta. Suomessa on riidelty siitä, pitääkö heidät tuoda takaisin Suomeen.

USA:n mielenosoitukset

Valkoisen talon edustalla mielenosoittaja on kohottanut kyltin, jossa lukee
Mielenosoittajat protestoivat poliisin väkivaltaa vastaan. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

Väkivaltaiset mielenosoitukset ovat jatkuneet USA:ssa.

Mielenosoittajat ovat rikkoneet ikkunoita ja ryöstäneet kauppoja. Mielenosoitusten yhteydessä on jopa kuollut ihmisiä.

Mielenosoitukset alkoivat sen jälkeen, kun musta mies kuoli poliisin väkivallan takia.

Monet amerikkalaiset suuttuivat, koska poliisi kohtelee heidän mielestään mustia huonommin kuin valkoisia.

Uusia liikennemerkkejä

Uusi suojatiemerkki
Tällainen on uusi suojatien merkki. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Kesäkuussa teiden varsille alkaa tulla uusia liikennemerkkejä. Tieliikennelaki muuttuu, ja käyttöön tulee 50 uutta tai uudennäköistä liikennemerkkiä.

Esimerkiksi suojatien merkki uudistuu. Vanhassa merkissä suojatiellä kävelee hahmo, joka näyttää mieheltä. Uudessa merkissä suojatiellä on hahmo, jonka sukupuolta tai ikää ei voi tietää.

Kaikki liikennemerkit ovat edelleen sellaisia, että katsojan on helppo ymmärtää, mitä merkki tarkoittaa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä