Sunnuntai 3.2.2019 (radio)


Yhteisvastuukeräys

Sauli Niinistö
Presidentti avasi Yhteisvastuukeräyksen televisiossa. Kuva: Yle

Yhteisvastuukeräys on alkanut. Presidentti Sauli Niinistö avasi Yhteisvastuukeräyksen sunnuntaina televisiossa.

Tällä kertaa rahaa kerätään lapsia ja nuoria varten. Yhteisvastuukeräys auttaa lapsia ja nuoria pääsemään kouluun.

Presidentti Niinistö sanoi televisiopuheessa, että koulu muuttaa maailmaa. Tosi iso merkitys on sillä, että myös tytöt pääsevät kouluun.

Niinistö muistutti, että monilla maailman katastrofialueilla koulut ovat kiinni. Yhteisvastuukeräyksen avulla voidaan rakentaa kouluja ja kouluttaa opettajia, niin että lapset pääsevät taas kouluun.

Presidentti on huolissaan siitä, että myös Suomessa on köyhiä nuoria. Monet tarvitsevat tukea esimerkiksi opiskeluvälineiden ostamiseen. Yhteisvastuukeräys auttaa myös heitä.

Yhteisvastuukeräys on joka vuosi. Suomen luterilainen kirkko järjestää keräyksen, ja presidentti on keräyksen suojelija.

Liikenne lumisateessa

Juna lumisateessa.
Lumisade on haitannut myös junaliikennettä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Lumisade on haitannut liikennettä sunnuntaina.

Autokolareita on tapahtunut eri puolilla Suomea. Yksi ihminen kuoli autokolarissa Kurikassa, Etelä-Pohjanmaalla.

Lumisade on haitannut myös junaliikennettä. Noin puolet kaukojunista on ollut myöhässä sunnuntaina.

Sää vaikuttaa junaliikenteeseen myös maanantaina. Junia perutaan ainakin Helsingin seudun lähiliikenteessä.

Maanantaiaamuna perutaan joka toinen A- ja K-juna. Lisäksi maanantaina perutaan kaikki D-junat.

Epätavallinen junaonnettomuus

VR junaliikenne joukkoliikenne
Junan matkustajille ei tapahtunut mitään, kun juna osui kaivinkoneeseen. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Sunnuntaina tapahtui epätavallinen junaonnettomuus. Matkustajajuna osui kaivinkoneeseen Parkanossa.

Kaivinkone teki lumitöitä viereisellä raiteella, kun matkustajajunan piti ajaa sen ohi. Kaivinkone kuitenkin kääntyi junan eteen.

Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Lunta katoilla

Lumenpudottajia katolla.
Katoilla on nyt paljon lunta. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Helsingissä pelastuslaitos varoittaa kävelijöitä, koska katolta voi tippua lunta ja jäätä.

Helsingissä satoi sunnuntaina ensin lunta ja sitten vettä. Märkä lumi on raskasta, ja se tippuu katolta helposti.

Suuret lämpötilaerot

Tammikuun aamu Kolilla.
Lapissa jatkuu kaunis pakkassää. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Sää vaihtelee eri puolilla Suomea.

Sunnuntaina Lapissa oli yli 30 astetta pakkasta, mutta esimerkiksi Helsingissä lämpötila nousi vähän nollan yläpuolelle.

Myös maanantaina Lapissa on yli 20 astetta pakkasta, mutta Etelä-Suomessa on vain muutama pakkasaste.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä