Sunnuntai 3.5.2020 (radio)


Koronarajoituksia vähennetään Euroopassa

Kuvassa on näkymä Barcelonan kaupunkiin.
Näkymä Barcelonaan Espanjassa. Kuva: Pau Barrena / AFP

Monissa Euroopan maissa vähennetään koronavirusrajoituksia. Esimerkiksi Italiassa ihmiset voivat maanantaista lähtien tavata sukulaisia ja hakea ruokaa ravintoloista.

Myös Puolassa, Unkarissa ja Sloveniassa osa firmoista saa avata ovet alkavalla viikolla.

Saksassa hallitus päättää keskiviikkona, avataanko Saksassa koulut ja ravintolat.

Espanjassa kotikaranteenia helpotettiin lauantaina ja espanjalaiset pääsevät nyt ulkoilemaan 7 viikon jälkeen.

Myös Suomessa hallitus on keskustellut sunnuntaina siitä, mitä rajoituksia voidaan purkaa ja milloin. Jo aikaisemmin viikolla hallitus kertoi, että koulut avataan 14. toukokuuta.

USA:n vankiloissa paljon koronatartuntoja

Vangin kädet vankilan ikkunassa tekstin alla jossa lukee
Vangin kädet vankilan ikkunassa USA:ssa. Kuva: Tannen Maury / EPA

USA:ssa koronaepidemia leviää nopeasti vankiloissa. Joissakin USA:n vankiloissa 80 % vangeista on sairastunut tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa.

Monissa USA:n vankiloissa on ahdasta, koska vankeja on paljon. Koronavirus leviää niissä helposti.

USA:ssa monet vankilat ovat yksityisiä firmoja. Ne eivät halua tehdä vangeille koronavirustestejä, koska testit maksavat paljon. USA:n vankiloissa on 2,3 miljoonaa vankia.

Asfalttityöt alkoivat

Asfalttityöntekijöitä tekemässä asfalttitöitä Lohjalla Koisjärven kylässä.
Asfalttittöitä Lohjalla Koisjärven kylässä. Kuva: Toni Määttä / Yle

Kesän asfalttityöt ovat alkaneet Suomessa. Tietä päällystetään tänä kesänä Suomessa noin 4000 kilometriä eli paljon enemmän kuin moneen vuoteen.

Isoin asfalttityö on Nelostiellä, jossa päällystetään tieosuus Orimattilan liittymästä Vierumäelle. Tieosuus on noin 50 kilometriä pitkä.

Asfaltin hinta on laskenut, koska öljyn hinta on laskenut. Jos öljyn hinta pysyy matalalla, Suomessa voidaan tehdä loppukesällä vielä vähän lisää asfalttitöitä.

Suomessa leivotaan nyt paljon

kädet vaivaavat taikinaa
Tässä vaivataan hapanjuuritaikinaa. Siihen ei käytetä hiivaa. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Suomalaiset leipovat nyt paljon, koska kotona pitää olla paljon. Suomalaiset ovat ostaneet jauhoja kolme kertaa niin paljon kuin tavallisesti. Myös hiivaa on myyty kaupoissa paljon.

Monet suomalaiset leipovat nyt esimerkiksi pullaa tai pataleipää. Monet jakavat reseptejä ja kertovat, mitä ovat leiponeet. Monet kokeilevat leipoa jotakin uutta, esimerkiksi leipää, joka tehdään hapanjuureen eli ilman hiivaa.

Monet ihmiset tykkäävät leipoa. Leipominen palkitsee, kun saa syödä leipää tai pullaa, jonka on itse tehnyt.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä