Sunnuntai 3.7.2022


TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Terveydenhuolto

Tyhjä sairaalasänky Seinäjoen keskussairaalan pandemiaosastolla.
Henkilöstöpula on nyt sosiaali- ja terveydenhuollossa paha. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on nyt paha pula työntekijöistä. Sijaisia ei ole saatu tarpeeksi, ja sairaalat ovat sulkeneet osastoja enemmän kuin edelliskesinä.

Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä kerrotaan, että vain kiireellinen hoito todennäköisesti järjestyy.

Työntekijöistä on pulaa myös siksi, että koronapandemian aikana kaikki eivät pitäneet lomaa.

Droonit

Joby Aviationin eVTOL-ilma-alus, joka on suunniteltu taksilentotoimintaan. Laitteen testilento Kaliforniassa 6.7.2021.
Yhdysvaltalainen Joby Aviation aikoo kuljettaa Pariisin kesäolympialaisissa 2024 matkustajia lentotakseilla lentoasemien ja kisapaikkojen välillä. Kuva: Joby Aviation

Droonit lentävät ehkä jo lähivuosina säännöllisesti Keski-Euroopan kaupungeissa. Droonit eli pienoiskopterit voivat kuljettaa tavaroita ja ihmisiä.

Droonit toimivat sähköllä, joten ne ovat ympäristölle ystävällinen vaihtoehto monissa kuljetuksissa.

Ensi vuonna tulee voimaan Euroopan unionin uusi asetus. Se tekee mahdolliseksi droonien automaattiohjauksen.

EU tutkii testilennoilla sitä, kuinka droonien ja tavallisten lentokoneiden liikennettä ohjataan yhteisesti. Suomessa asiaa tutkitaan Oulussa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla.

Elokuvateatterit

elokuvateatterin salissa harmaita ja sinertäviä penkkejä
Tyhjät elokuvateatterit ovat nyt historiaa. Koronapandemia on helpottunut, ja elokuvissa käydään taas. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Suomalaiset ovat palanneet elokuvateattereihin hiljaisen alkuvuoden jälkeen.

Tilastot kertovat, että viime vuonna elokuvissa käytiin vähemmän kuin koskaan. Viime kuussa elokuvissa käytiin kuitenkin jo yhtä paljon kuin kesäkuussa 2019.

Teattereista etsitään myös elämyksiä, joita ei saa, jos katsoo elokuvaa kotisohvalla.

Ihmiset tulevat elokuviin myös viilentymään, kun ulkona on helteistä.

Avioehdot

Avioehtosopimuksen voi tehdä myös avioliiton aikana.
Avioehtosopimuksen voi tehdä myös avioliiton tai reikisteröidyn parisuhteen aikana. Kuva: Antti Pylväs / Yle

Avioehtojen suosio on kasvussa. Nykyään yli 30 prosenttia aviopareista tekee avioehdon.

Avioehtosopimuksella puolisoiden omaisuus tai osa siitä rajataan avio-oikeuden ulkopuolelle. Avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa puolisoilla on avio-oikeus toisen omaisuuteen.

Ilman avioehtoa parin omaisuus jaetaan tasan silloin, kun pari eroaa tai toinen kuolee.

Avioliittoja solmitaan noin 22 000 vuodessa. Samaan aikaan avioehtoja on laadittu hieman yli 8 000 vuodessa.

Kuiva maasto

Metsähallituksen ennallistamispoltto eli hallittu metsäpalo.
Metsäpalo voi syttyä pienestäkin, esimerkiksi tupakasta tai tulitikusta. Kuva: Ari Lahtinen / Metsähallitus

Maasto on Suomessa vaarallisen kuivaa. Ilmatieteen laitos kertoo, että pelkät ukkoskuurot eivät riitä kastelemaan kuivaa maastoa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa.

On mahdollista, että metsäpalovaroitus on voimassa vielä monta päivää, jos kunnon sateita ei tule.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Maanantai on melko aurinkoinen ja lämmin. Hellettä on lähes koko maassa. Helleraja on 25 astetta. Joitakin sadekuuroja voi tulla länsirannikolla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä