Sunnuntai 4.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta uutta koronatartuntaa Suomessa raportoitiin sunnuntaina?

Oikea vastaus:

147.

2.Missä päin Suomea koronatartuntoja on eniten?

Oikea vastaus:

Helsingin ja Uudenmaan alueella.

3.Mitä vastaan Helsingissä osoitettiin mieltä lauantaina?

Oikea vastaus:

Ilmastonmuutosta vastaan.

4.Mitä keinoa poliisi käytti mielenosoittajia vastaan?

Oikea vastaus:

Pippurisumutetta.

5.Miksi poliisi teki niin?

Oikea vastaus:

Mielenosoittajat eivät lähteneet pois kadulta, jossa he poliisin mielestä häiritsivät liikennettä.

6.Missä oli kova myrsky viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Ranskassa ja Italiassa.

7.Kuinka monta uhria myrskyllä oli?

Oikea vastaus:

2 ihmistä kuoli, ja lisäksi ihmisiä katosi.

8.Miksi pelastustyö oli vaikeaa?

Oikea vastaus:

Monet tiet ja sillat menivät myrskyssä rikki.

9.Mikä on Yle Kielikoulun idea?

Oikea vastaus:

Kielikoulussa katsotaan suomenkielisiä ohjelmia suomenkielisen tekstityksen kanssa.

10.Mikä lisäpalvelu tekstityksessä on?

Oikea vastaus:

Tekstityksessä sanoille voi klikata käännöksen 6 eri kielellä.

11.Mille kielille sanakäännöksiä voi saada?

Oikea vastaus:

Arabian, somalin, venäjän, viron, ruotsin ja englannin kielille.

12.Opettaako Yle Kielikoulu vain suomea?

Oikea vastaus:

Ei, se opettaa myös ruotsia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä