Sunnuntai 4.10.2020 (radio)


Suomen koronatartunnat

Kampin paikallisliikenteen terminaalissa kulkee ihmisiä.
Helsingissä monet käyttävät kasvomaskia, koska kaupungissa on paljon koronatartuntoja. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa.

Sunnuntaina raportoitiin 147 uutta tartuntaa. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on noin 10 500.

Eri alueiden välillä on isoja eroja. Helsingin ja Uudenmaan alueella on enemmän koronatartuntoja kuin muualla.

Helsingin mielenosoitus

Poliisi sumuttaa mielenosoittajaa.
Poliisi käytti pipurisumutetta mielenosoittajia vastaan. Kuva: Lukijan kuva

Poliisi selvittää, mitä tapahtui mielenosoituksessa Helsingissä lauantaina. Mielenosoitus oli ilmastonmuutosta vastaan.

Mielenosoittajat sanovat, että poliisi käytti liian kovia keinoja heitä vastaan. Poliisi käytti pippurisumutetta, kun mielenosoittajat istuivat kadulla. Pippurisumute ärsyttää silmiä ja ihoa.

Poliisin mielestä mielenosoittajat häiritsivät liikennettä. Mielenosoittajat eivät totelleet, kun poliisi käski heidän lähteä pois kadulta. Siksi poliisi päätti käyttää pippurisumutetta.

Poliisi aikoo selvittää tapahtumat tarkkaan.

Euroopan myrsky

Myrsky romahdutti Vesubiejoen sillan Roquebillieressa, Ranskassa.
Tämä silta meni rikki myrskyssä Ranskassa. Kuva: Sebastien Nogier / EPA

Etelä-Euroopassa on ollut kova myrsky. Myrsky riehui viikonloppuna Ranskassa ja Italiassa.

Ainakin 2 ihmistä kuoli myrskyn takia. Lisäksi ihmisiä katosi myrskyssä.

Pelastajat ovat etsineet kadonneita, mutta työ on ollut vaikeaa, koska monet tiet ja sillat menivät myrskyssä rikki.

Myrskyssä satoi paljon vettä. Vettä satoi 50 senttiä päivässä eli yhtä paljon kuin tavallisesti vuodessa.

Yle Kielikoulu

Selkouutiset näyte koirien yö
Yle Kielikoulun tekstityksiin saa myös sanakäännöksiä. Kuva: Yle

Lopuksi tietoa Yle Kielikoulusta. Yle Kielikoulu on uusi tapa oppia suomea.

Kielikoulussa katsotaan Ylen suomenkielisiä ohjelmia suomenkielisen tekstityksen kanssa. Tekstitys näyttää, mitä ohjelmassa puhutaan.

Jos katsoja klikkaa jotakin sanaa tekstityksessä, hän saa siitä käännöksen. Näin katsoja ymmärtää myös vaikeat sanat.

Katsoja voi valita, millä kielellä hän haluaa käännökset. Kieliä on 6: arabia, somali, venäjä, viro, ruotsi ja englanti.

Yle Kielikoulu opettaa suomen lisäksi myös ruotsia. Silloin Ylen ruotsinkielisiä ohjelmia katsotaan ruotsinkielisen tekstityksen kanssa.

Myös ruotsinkielisiin sanoihin löytyy käännökset. Yle Kielikoulu kääntää ruotsinkielisiä sanoja 25 kielelle, esimerkiksi kurdin, persian ja thain kielelle.

Lisää tietoa Kielikoulusta löytyy Ylen nettisivuilta. Osoite on yle.fi/kielikoulu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä