Sunnuntai 4.11.2018 (radio)


Ihmisiä ilman tuloja

Kolikoita kädellä.
Monilla ei ole yhtään tuloja. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Nollatuloisia ihmisiä on enemmän kuin ennen. Nollatuloisilla ihmisillä ei ole yhtään tuloja, joista maksetaan veroja.

Viime vuonna nollatuloisia oli noin 160 000. Suurin osa heistä on ulkomaalaisia, jotka ovat esimerkiksi opiskelleet Suomessa.

Myös monet suomalaiset ovat nollatuloisia. Monet heistä elävät tukirahalla, josta ei mene veroa. Jotkut elävät vanhempien tai puolison rahoilla.

Tulvia Sisiliassa

Tulvan aiheuttamia vahinkoja kadulla.
Tulvavesi jätti kadut huonoon kuntoon. Kuva: Alessandro Fucarini / AFP

Italiassa on kuollut lisää ihmisiä myrskyn ja tulvavesien takia.

Viikonloppuna ainakin 12 ihmistä kuoli Sisilian saarella. 9 heistä kuoli talossa, joka jäi tulvaveden alle. Kuolleiden joukossa on lapsia. Vesi tuli taloon joesta, jonka vedenpinta nousi nopeasti.

Italiassa on kuollut tällä viikolla monta ihmistä myrskyn takia. Kuolleita on noin 30. Italiassa on ollut kova tuuli ja sade koko viikon.

Maailmanmestari e-urheilussa

Joona Sotala
Maailmanmestari Joona Sotala. Kuva: ESL

Suomalaisten hyvä menestys e-urheilussa jatkuu. Suomalainen Joona Sotala on uusi Starcraft 2 -videopelin maailmanmestari.

E-urheilu tarkoittaa elektronista urheilua, jota harrastetaan tietokoneella tai pelikonsolilla. Starcraft 2 on strategiapeli.

Joona Sotala osallistui kilpailuihin USA:ssa. Sotala voitti loppuottelussa eteläkorealaisen pelaajan.

Sotalan voitto on historiallinen. Hän on sarjan ensimmäinen maailmanmestari, joka ei ole korealainen.

Seksi parisuhteessa

Mies ja nainen nauttivat toisistaan.
Kuopiolainen pari esiintyi Helsingin seksimessuilla. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Helsingissä oli viikonloppuna seksimessut.

Messuilla esiintyi myös kuopiolainen pari Itä-Suomesta. Pari viettää tavallista perhe-elämää, mutta kuvaa myös eroottista viihdettä aikuisille.

Ylen toimittaja kysyi parilta, miten muut avioparit voivat parantaa seksielämää.

Parin tärkein neuvo on puhuminen. Puoliso ei osaa lukea ajatuksia. Seksistä on vaikea puhua, mutta sitä on hyvä opetella. Jos puolisot eivät puhu, he eivät tiedä, mitä toinen haluaa.

Pari neuvoo muita pareja myös kokeilemaan uutta. Pitkässä parisuhteessa seksi on usein samanlaista. Se voi vähentää iloa parisuhteessa. Puolisoilla on oikeus kokeilla erilaisia asioita, joista he molemmat tykkäävät. Heidän ei tarvitse kuunnella muiden ihmisten mielipiteitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä