Sunnuntai 4.12.2016 (radio)

Imatran ampumistapaus

Ravintola Vuoksenvahdin edusta Imatralla.
Mies ampui 3 naista ravintola Vuoksenvahdin edessä. Kuva: Yle

Imatran kaupungissa Itä-Suomessa on tapahtunut vakava rikos. 3 naista kuoli, kun heitä ammuttiin.

Rikos tapahtui Imatran keskustassa. Naisia ammuttiin ravintola Vuoksenvahdin edessä keskiyöllä.

Poliisi sanoo, että kuolleet ovat suomalaisia naisia Imatralta. 1 naisista oli poliitikko ja 2 naisista oli toimittajia.

Poliisi epäilee, että ampuja on 23-vuotias imatralainen mies. Poliisi otti hänet kiinni heti tapahtuman jälkeen.

Poliisi ei vielä tiedä, miksi mies ampui naiset. Näyttää kuitenkin siltä, että teko ei ollut poliittinen. Miehelle oli ihan sama, kenet hän ampui.

Poliisi kertoo, että mies on aikaisemmin tehnyt väkivaltarikoksia.

Imatralaisten suru

Kynttilät palavat Imatrankoskella yöllä menehtyneiden muistoksi.
Imatralaiset ovat tuoneet kynttilöitä ampumispaikalle. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Ampumistapaus on järkyttänyt imatralaisia. Monet ovat tuoneet kynttilöitä tapahtumapaikalle.

Imatralaisille on järjestetty myös kriisiapua. Kriisipiste avattiin pian yön tapahtumien jälkeen. Kriisipisteessä ihmiset ovat saaneet keskusteluapua.

Castron hautajaiset

Fidel Castron hautajaissaattue matkalla kohti Santiago de Cubassa Santa Ifigeneian hautausmaata.
Kuuban entinen johtaja Fidel Castro haudattiin sunnuntaina. Kuva: Alejandro Ernesto / EPA

Kuuban entinen presidentti Fidel Castro on haudattu. Hautajaiset järjestettiin sunnuntaina.

Fidel Castro kuoli noin viikko sitten. Hän oli 90-vuotias. Hän oli Kuuban johtaja melkein 50 vuotta.

Castro tuli valtaan vallankumouksessa vuonna 1959, ja hän teki Kuubasta sosialistisen maan.

Nykyään Kuuban presidenttinä on Fidel Castron veli, Raul Castro. Hän lupasi hautajaisissa, että vallankumouksen sosialistiset periaatteet jatkuvat Kuubassa.

Auttaminen kannattaa

Sydän- ja tähtikuvioinen kangas.
Sydän voi hyvin, kun ihminen antaa tai saa apua. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Auttaminen on terveellistä.

Kun ihminen antaa tai saa apua, rakkaushormonin määrä kehossa kasvaa. Rakkaushormoni eli oksitosiini vaikuttaa esimerkiksi sydämeen ja hengitykseen.

Dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara sanoo, että täydellinen rakkauden hetki on kysymys "voinko olla avuksi". Avun saaja tuntee olon turvalliseksi, ja avun antaja tuntee itsensä tärkeäksi.

Suomalaisten on usein vaikea pyytää tai tarjota apua. Onneksi on joulu, dosentti Uusitalo-Malmivaara sanoo. Silloin on helpompaa tehdä hyvää ja auttaa muita.

Lapin talvi

kuttainen enontekiö talvi kaamos
Lapissa on jo lunta ja pakkasta. Kuva: Minna Näkkäläjärvi / Yle

Pohjois-Suomessa on jo kaunis talvi. Lapissa on riittänyt lunta ja pakkasta.

Lunta on eniten Lapin Kittilässä. Siellä lunta on yli 40 senttimetriä.

Lapin Utsjoella mitattiin tämän talven uusi pakkasennätys lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Pakkasta oli 34 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä