Sunnuntai 4.12.2022 (radio)

Muistisairaudet

Kaksi naista kävelee sateessa sillalla.
Muistiin voi vaikuttaa esimerkiksi ravinnolla ja liikunnalla. Kuva: Timo Sihvonen / Yle

Elintavoilla on suurempi merkitys muistisairauden puhkeamiseen kuin tähän asti on tiedetty. 

Uusi, laaja suomalaistutkimus osoittaa, että terveelliset elintavat auttavat ehkäisemään muistisairauksia. Elintapamuutoksella voidaan myös siirtää muistisairauden puhkeamista.

Muistiin voi vaikuttaa esimerkiksi ravinnolla ja liikunnalla, aivojumpalla ja rentoutumisella. Tärkeää on myös sosiaalinen aktiivisuus ja aivojumppa.

Suomessa sairastuu vuosittain muistisairauteen noin 15 000 ihmistä. Sairaus havaitaan usein vasta siinä vaiheessa, kun muutokset aivoissa ovat jo pitkällä.

Hiv-tartunnat

Hi-viruksen aiheuttaman pandemian hoidossa lääketieteessä on saavutettu useita isoja onnistumisia runsaan kymmenen viime vuoden aikana.
Punainen nauha on hiv- ja aids-tietoisuuden kansainvälinen symboli. Kuva: Alkuperäiskuva: AOP, kuvamanipulaatio: Otso Ritonummi

Hiv-tartuntojen määrä Suomessa on kasvanut paljon. Tämän vuoden aikana hiv-tartuntoja on ilmoitettu enemmän kuin moneen vuoteen. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on tänä vuonna havaittu noin 240 tartuntaa. Viime vuonna tartuntoja oli 152.

Yli puolet tartunnoista on ilmoitettu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

Kiinan koronarajoitukset

Pekingiläiset jonottivat koronatestiin tiistaina, 26. huhtikuuta 2022.
Pekingiläiset jonottivat koronatestiin viime huhtikuussa Kuva: Mark R. Cristino / EPA / AOP

Kiina helpottaa koronarajoituksia monissa kaupungeissa. 

Esimerkiksi pääkaupungissa Pekingissä kauppaan ja metroon pääsee jatkossa ilman koronatestiä. Myös Shanghaissa julkiseen liikenteeseen ja puistoon pääsee ilman koronatestiä. Koronarajoituksia on helpotettu myös esimerkiksi Shenzhenissä ja Kantonissa.

Kiinassa on ollut laajoja mielenosoituksia maan tiukkoja korontatoimia vastaan.

Koronatartuntojen määrä Kiinassa on kuitenkin kasvanut melkein ennätyslukemiin. 

Iranin siveyspoliisi

Mielenosoittaja pitelee hiustuppoa kädessään. Taustalla näkyy Iranin konsulaattirakennus.
Iranissa on ollut isoja mielenosoituksia naisten oikeuksien puolesta. Kuva: Sedat Suna / EPA

Iran aikoo lopettaa siveyspoliisin toiminnnan. Siveyspoliisin lopettamisesta kertoi Iranin medialle Iranin oikeuskansleri. 

Oikeuskansleri sanoi myös, että Iran tarkastelee uudelleen vanhaa lakia, joka määrää naiset käyttämään hijab-huivia.

Iranissa on ollut isoja mielenosoituksia, sen jälkeen kun 22-vuotias Mahsa Amini kuoli syksyllä sivelyspoliisin käsiin. Siveyspoliisi pidätti Aminin, koska hän oli pukenut hijab-huivin väärin.

Siveyspoliisi on toiminut Iranissa melkein 20 vuotta. Se on partioinut kaduilla ja vahtinut esimerkiksi ihmisten pukeutumista ja käyttäytymistä.

Maanantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Maanantaina on poutaa suuressa osassa maata. Pohjoisessa voi kuitenkin sataa lunta tai jäätävää tihkua.

Lämpötila on -3 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä